Wat zijn de kosten bij het laten maken van een website?
“Wat kost het laten maken van een website…?” Daar kunnen we niet in 1 zin antwoord op geven. De kosten voor het laten maken van een website loopt dan ook nogal uiteen.
Bij wie laat je de website maken? Wat voor website laat je maken? Heeft de website specifieke functionaliteiten of heb je bijvoorbeeld een technisch uitdagend ontwerp? Wellicht werk je wel met marketing strategieën of wil je de conversie van je website/webshop verhogen. Dit zijn allemaal factoren die meewegen in de prijs van de website die jij graag wilt laten maken.
Voordat we de vraag kunnen beantwoorden wat het laten maken van je website kost moeten we eerst weten ‘Wat voor website wil ik laten maken?‘
“Een mooie professionele website die goed vindbaar is…“
Yes… Dat willen we uiteraard allemaal. Maar wil je een standaard website met een hergebruikt thema of krijgt jouw website een 100% unieke vormgeving?
Wil je inzetten op SEO, SEA of online marketing? Wil je met jouw website enkel de bezoeker informeren of wil je jouw website inzetten als automatische ‘leadmachine’?
Zoals je ziet komt er veel meer bij kijken om antwoord te geven op de simpele vraag wat een website kost. Vandaar dat het ook belangrijk is goed te overwegen waar je exact een website voor wilt laten maken.
Als er voorafgaand namelijk slim wordt nagedacht over het uiteindelijke doel van de website wordt het meer dan enkel een ‘online visitekaartje’. Echter brengen deze functionaliteiten binnen je website natuurlijk een ander prijskaartje met zich mee. Mede daarom kunnen we niet beknopt antwoord geven op de vraag: “Wat kost een website?“. (Geen zorgen, je krijg van mij onderaan de pagina alsnog een indicatie ?)
Wanneer en waarom je wil investeren in een maatwerk website
Veel startende ondernemers kiezen ervoor om in het begin een simpele website te laten maken. Een standaard thema met daarop wie hun zijn, wat ze doen en hoe ze te bereiken zijn.
Een goede keuze als je net begint en nog niet beschikt over een groot budget als het gaat om je marketing uitgaven.
Als startende ondernemer of lokale ondernemer is een dergelijke ‘informatieve website’ (zoals ik die graag noem) meer dan voldoende. Je vertelt wie je bent, wat je doet en bent daarmee online zichtbaar voor de potentiële klanten die je spreekt.
Heb je echter een groter bedrijf, besta je al langer of heb je budget om online marketing in te zetten? Dan wordt het een ander verhaal.
Je hebt over de jaren heen al bekendheid opgebouwd en krijgt al bezoekers op je website. Nu wil je zoveel mogelijk uit je website halen. Dan opent er zicht een totaal nieuw hoofdstuk voor je website. Je krijgt te maken met marketing, landing-pages, conversie verhogende technieken(Of juist de wel bekende conversiekillers…). Je moet aan de slag om je website optimaal te laten presteren en daar komt ook een nieuw prijskaartje bij kijken.
De meeste ondernemers laten een nieuwe website bouwen om de 3 tot 5 jaar (Of opfrissen). Deze investering bepaalt mede ook gelijk jouw online resultaat voor die komende 3 tot 5 jaar.
Dat wil overigens niet zeggen dat het vernieuwen van je vormgeving altijd een goede investering is. Men denkt vaak dat de vormgeving hun website gaat ‘maken of breken’. Dit is echter niet het geval. Een website welke technisch goed in elkaar zit, waar wordt gedacht aan marketing en conversie en puur draait op een simpele witte webpagina zal veel meer rendement opleveren dan een ‘fancy’ gestylde website zonder gedacht te hebben aan marketing en conversie.
In mijn ogen is de vormgeving van je website dan ook een leuke extra om je branding en professionaliteit te vergroten. Dit heeft echter weinig invloed op de prestaties van je website. (Bepaalde elementen in je vormgeving kunnen natuurlijk wel bijdragen aan de conversie van je website)
ahfijn…
Wat zijn de kosten van een website nu gemiddeld?
Om je toch een indicatie te geven van richtlijnen in de kosten van het laten maken van een website onderstaand een opsomming van verschillende websites en het prijskaartje wat je daar bij kunt verwachten. In deze voorbeelden gaan we enkel uit van informatieve websites of websites welke ingericht zijn op het verkopen van producten of diensten. Maatwerk systemen zijn hierin niet meegenomen.
Bij veel (kleinere) webdesign bureau’s kun je tussen de €950 en €2500 een relatief simpele website laten maken welke je kunt inzetten als informatieve website. Hierin wordt vaak geen rekening gehouden met online marketing en SEO.
Bij de grotere bureau’s welke werken met een groter team en meer ervaring zal het laten maken van een website ruwweg tussen de €2500 en €10.000 kosten. Hierin maakt de moeilijkheidsgraad van je ontwerp, maar voornamelijk achterliggende marketing het verschil. (PS: Bij ons laat je al een maatwerk website of webshop maken vanaf €1540!)
De prijs voor grotere complexe websites, zoals voor overheid en gemeente of webshops met veel producten en content kunnen variëren tussen de €10.000 en €100.000+.
Als je exact wilt weten wat de investering voor jouw droom website zal zijn kun je uiteraard altijd diverse vrijblijvende offertes aanvragen bij verschillende bedrijven. Dit gaat gemakkelijk online en is natuurlijk gratis.
Heb je bij een website nog maandelijkse kosten?
Ja, om je website online te houden, veilig te houden of zelfs om de marketing en SEO up-to-date te houden zitten er vaak maandelijkse kosten aan je website verbonden.
Allereerst heeft je website een webhosting pakket nodig en een domeinnaam (Een plek om te ‘wonen’, en een ‘straatadres’).
Een simpele website zal gemiddeld tussen de €15 en €25 per maand kosten. Exclusief eventuele marketing of SEO kosten. (Webshops of websites met veel content kunnen hoger uitvallen)
In het webhosting gebied is goedkoop echt duurkoop! Veel goedkope webhosting pakketten zijn onveilig, traag of overbelast. Vandaar dat een ervaren webdesigner/website bouwer je altijd een hogere prijs zal vragen dan de prijsvechter aanbieden. Je webdesigner/website bouwer zal (hopelijk!) gaan voor goede en betrouwbare kwaliteit.
Conclusie:
De kosten voor het laten maken van een website lopen nogal uiteen. Mede bepaald door de wensen in vormgeving, functionaliteit en marketing.
Daarnaast kan het laten maken van een website een flinke investering zijn. Bedenk je echter wel dat je website een INVESTERING is. Als het proces van A tot Z slim wordt aangepakt verdien je jouw nieuwe website dubbel en dwars weer terug door de constante stroom aan nieuwe bezoekers, leads en klanten.
Mocht je net beginnen met je onderneming of er is geen groot budget beschikbaar is het mogelijk om gebruik te maken van diverse budget-oplossingen. Een mooie eerste online stap voor je onderneming en een opstapje naar je uiteindelijke droom website.
Mocht je niet niet helemaal weten wat je precies wilt bereiken met je website kun je jezelf natuurlijk altijd laten adviseren door de mensen die iedere dag bezig zijn om succesvolle websites te ontwikkelen. Zij kunnen met hun kennis precies inschatten welke functies, vormgeving en marketing meerwaarde bied aan jouw website.
Mocht je hier naar opzoek zijn neem dan gerust een vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen en adviseren je graag. Helemaal gratis.