Top! Je hebt besloten om van jouw website een verkeers- en verkoopmachine te maken met behulp van SEO bloggen. Bloggen helpt je niet alleen om hoger in de zoekresultaten te scoren, het laat ook zien dat je een expert bent in jouw branche en dat zorgt ervoor dat mensen met jouw bedrijf willen werken. Bloggen kan daarom zeer effectief zijn als marketingstrategie. Maar moet je bloggen uitbesteden of doe je het toch liever zelf? Er zijn voor- en nadelen voor beide opties die je moet overwegen voordat je een beslissing neemt.

Wat zijn de voor- en nadelen van bloggen uitbesteden?

Voordelen:

Het runnen van een blog is veel werk. Je moet voortdurend nieuwe inhoud geven, op de hoogte blijven van blog tool-updates, je hosting account onderhouden, reacties beheren, reageren op lezers – tientallen kleine taken die zich op je huidige werkzaamheden stapelen. En dan is er het promoten van en inkomsten genereren met je blog, wat nog meer werk is.

De hierboven genoemde druk op de dagelijkse werkzaamheden zijn vaak de reden dat je niet toekomt aan het creëren van blog content. Een professional inhuren en bloggen uitbesteden klinkt daarom aanlokkelijk in de oren. Naast de tijd die je overhoudt met bloggen uitbesteden, zal je ook sneller de gewenste resultaten zien die het bloggen met zich mee behoort te brengen. Deze persoon heeft namelijk kennis van bloggen en weet hoe een lezer bij de figuurlijke kladden te grijpen.

Nadelen:

Het grootste nadeel wat je zou kunnen noemen bij bloggen uitbesteden is het kostenplaatje. Natuurlijk kost expertise geld. Hoewel je dit geld weer uitspaart door er zelf geen tijd (=geld) en dure SEO tools in te hoeven steken, blijft er een prijskaartje aanhangen. Daarnaast is het niet altijd even eenvoudig om een goede blogger te vinden die aansluit op jouw (bedrijfs)visie en die de kennis in huis heeft hierover te schrijven. Bloggen is een vak apart, maar jouw branche ook. Deze perfecte samenstelling vinden, kan dus een uitdaging zijn.

Wat zijn de voor- en nadelen van blog zelf schrijven?

Voordelen:

Niemand anders weet wat jij weet. Niemand kent jouw vakgebied zoals jij dat doet. Daarom lijkt het logisch om zelf je zakelijke blog te schrijven. Wanneer je intern inhoud maakt, kun je jouw ervaring en expertise in elk artikel naar voren brengen. Dat is iets wat bij bloggen uitbesteden lastiger gaat. Een externe blogschrijver is namelijk niet dagelijks voor jouw klanten hun problemen aan het oplossen. Jij kunt tijdens het schrijven verwijzen naar daadwerkelijke klantgesprekken, wat diepte aan de inhoud toevoegt. 

Nadelen:

Tenzij je al een ervaren schrijver bent, is het niet eenvoudig om een blog te maken. Je moet leren wat er nodig is om een goed bericht te schrijven en dan voldoende oefenen om je schrijfkunst te verbeteren. In het begin zal dit veel tijd kosten. En om ervoor te zorgen dat je tijd aan de juiste activiteiten wordt besteed, moet je meer te weten komen over de best practices voor digitale marketing, SEO en inbound marketing. Ten slotte moet je de tijd vinden om echt content te creëren. Het is niet mogelijk om binnen een paar minuten een goed blog te plaatsen. Verwacht minimaal een paar uur vrij te moeten maken om te schrijven, vooral als je nieuw bent in het blog wezen of veel onderzoek wilt doen. 

Combineer doe-het-zelf en bloggen uitbesteden

Mijn advies is om de zaken te combineren en het beste van twee werelden te pakken: bloggen uitbesteden met een beetje van jezelf! Jij weet nu eenmaal veel over je eigen branche en zal daar ook zeker een mening over hebben, maar je hoeft niet alle (SEO) kennis in huis te hebben om een volwaardig blog te kunnen voortbrengen. Een opzet tekst waar in grote (en wellicht kleinere) lijnen duidelijk wordt gemaakt wat je wilt overbrengen, kan door een (SEO) blogger worden verfijnd en geoptimaliseerd. Op deze manier blijft het blog dicht bij jou en je bedrijf en profiteer je wel van de kennis die een professionele blogger aan het verhaal kan toevoegen.

Heb je echt geen tijd om zelf in de pen te klimmen of ben je wellicht absoluut geen voorstander van schrijven, maar wil je wel bloggen uitbesteden? Overweeg dan om een koppeling te maken met een blogger die een goede interviewer is. Een gesprek van enkel 15 minuten kan worden omgezet in een blogpost en een gesprek van een half uur kan worden omgezet in meerdere kleinere artikelen of één lang diepgaand artikel. Door samen te werken met een ervaren interviewer, wordt jouw inhoud persoonlijker, omdat de schrijver je stem leert begrijpen en jou om specifieke voorbeelden kan vragen om in het artikel op te nemen. Een win-win situatie dus!

Share This