Meer dan eens rijst de vraag bij ondernemers:‘ Wat is linkbuilding?‘.

Linkbuilding (of link building) verwijst naar het proces waarbij externe websites naar jouw website linken of interne links die binnen je eigen websites worden gemaakt. Linkbuilding is een methode voor zoekmachineoptimalisatie (SEO) die is toegewezen aan het gebied van offpage-optimalisatie. Linkbuilding technieken worden dan ook gebruikt om de plaatsing van een website in Google of andere zoekmachines te optimaliseren.

Verschillende factoren zijn doorslaggevend bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Aan de ene kant is het belangrijk wat er op de website zelf gebeurt. Er moet voor worden gezorgd dat een website technisch goed is ontworpen (technische SEO) en dat de inhoud van een website van hoge kwaliteit, relevant en goed geoptimaliseerd is (onpage SEO). Bovendien moet worden opgemerkt wat er buiten de website wordt gedaan (offpage-optimalisatie). Dit omvat ook hoe de linkstructuur is opgebouwd, wat ervoor zorgt dat het verkeer van andere relevante pagina’s naar jouw eigen website wordt geleid.

De links bieden gebruikers dus de mogelijkheid om tussen de verschillende pagina’s op internet te navigeren. Hun rol op het World Wide Web staat dan ook centraal. Linkbuilding is tegenwoordig een van de meest veeleisende verantwoordelijkheidsgebieden voor SEO-managers.

Wat is het nut van linkbuilding?

Na de vraag ‘wat is linkbuilding?’ volgt natuurlijk waarom is het zo belangrijk? Linkbuilding kan een tijdrovend en moeilijk proces zijn omdat niet elke link of backlink (link naar je pagina) van dezelfde kwaliteit is. Als je linkbuilding echter uit het spel laat, kun je ondanks de prachtige (SEO) content toch je goede positie verliezen. Als je dit in een vroeg stadium onder controle krijgt, heb je aan je eigen kant enorme voordelen in de race tegen de concurrentie en kun je deze omzetten in economische voordelen.

1. Google legt veel nadruk op de inkomende links die een website van andere websites ontvangt.

Het aantal en vooral de kwaliteit van de backlinks naar een domein dat wordt gecreëerd door de linkbuilding zijn samen 1 van de 3 belangrijkste ranking factoren voor Google en andere zoekmachines. Deze parameters spelen een belangrijke functie bij de evaluatie van een website als het gaat om het hoog of laag scoren van de website in de zoekresultaten voor verschillende zoekwoorden.

2. Links dienen als signaalgeneratoren voor de zoekmachine.

Je kunt de signalen van linkbuilding vergelijken met je dagelijkse werksituatie. Stel dat je bij een bedrijf begint en hele goede resultaten behaalt. Als geen van je nieuwe collega’s dit opmerkt en het niet intern doorgeeft, weet niemand hoe goed je bent en krijg je wellicht niet de erkenning die je verdient. Als je collega’s en leidinggevenden tijdens vergaderingen echter aangeven hoe goed jouw resultaten zijn, geeft dit een signaal af over wat mogelijk tot een promotie kan leiden. Hierdoor wordt je baan waarschijnlijk populairder bij je manager. 

Ook al is dit voorbeeld een beetje doorgetrokken, het werkt wel op dezelfde manier met links en zoekmachineoptimalisatie. De theorie en de gedachten erachter zijn dat een website belangrijker wordt naarmate een pagina meer views krijgt van verschillende websites in een branche.

Linkbuilding uitbesteden

Nu je het antwoord op ‘wat is linkbuilding?’ en ‘waarom is linkbuilding belangrijk?’ hebt, kun je bedenken hoe je dit gaat aanpakken in jouw organisatie. Als het gaat om het runnen van een eigen bedrijf, is de laatste vraag waarmee elke bedrijfseigenaar te maken heeft, of hij tijd of geld wil besteden. Het lijkt erop dat elke beslissing die bedrijfseigenaren nemen op de een of andere manier verband houdt met een of beide factoren. Wat is het belangrijkste? Er is geen eenvoudig antwoord op deze vraag. Als je geld uitgeeft om iemand in te huren om iets voor je te doen, kost dat je bedrijf geld. Maar als je besluit het zelf op te lossen, kost dat tijd. Als je het argument gebruikt, “tijd is waardevoller dan geld”, is het logischer om je inspanningen op het gebied van SEO en linkbuilding uit te besteden dan alles zelf te doen. Door dit soort taken aan anderen uit te besteden, kun je uren besparen op andere belangrijke zaken in jebedrijf. 

De redenen voor linkbuilding uitbesteden op een rijtje:

  1. Je kunt je concentreren op meer managementbeslissingen en taken
    Wanneer je SEO en linkbuilding in evenwicht wilt brengen met zoveel andere taken, kan het moeilijk zijn om de tijd te vinden om overal goed in te zijn! Het is gewoon een kwestie van gezond verstand en logica om dingen uit te besteden die te veel tijd in beslag nemen en de belangrijkste en productieve activiteiten kunnen verstoren die je zullen helpen op koers te blijven.
  2. Het zorg ervoor dat je geen onzorgvuldige fouten maakt
    Heb je ooit uren gestudeerd om je te realiseren dat je een aantal kostbare fouten hebt gemaakt in je activiteit of project? Nou, dat is gemakkelijk als het op SEO aankomt. Dit komt omdat SEO zich bezighoudt met computeralgoritmen, programmeertalen en andere subtiele technische problemen die moeten worden opgevolgd. Als je niet bekend bent met deze waarschuwingen en regels, kan het zijn dat dit gebrek aan kennis problemen veroorzaakt bij het creëren van effectieve SEO en linkbuilding. Zelfs één fout kan tot grote technische problemen leiden bij je online marketinginspanningen. Dergelijke fouten kunnen kostbaar zijn.
  3. Door linkbuilding uitbesteden weet je dat je een toegewijd team heeft dat aan jouw SEO-taken werkt.
    Wanneer je maar kunt, is het altijd het beste om iemand bij de hand te hebben die meestal voor de taak beschikbaar is. Als bedrijfseigenaar heb je veel andere dingen te doen om je bedrijf in leven te houden. Als je er echter voor kiest om het werk uit te besteden aan een toegewijd SEO-team, kun je er zeker van zijn dat zij zich zullen concentreren op uw SEO- of linkbuilding werk en niets anders. De resultaten van een dergelijke regeling zijn bijna altijd beter dan deze taak toe te voegen aan de steeds groter wordende lijst van ‘dingen die je elke dag moet doen’.
  4. Je kunt professionele SEO-bouwers vinden die goed geïnformeerd zijn.
    Bij linkbuilding uitbesteden aan professionals, krijg je SEO-experts die weten wat ze doen en het goed doen. Je hoeft zich ook geen zorgen te maken dat je jezelf (of je interne personeel) door training over dit onderwerp leidt en talloze uren besteedt aan het leren en aanpassen van je inspanningen.
  5. De resultaten zullen beter zijn omdat je niet wordt afgeleid van al je andere verantwoordelijkheden.
    Linkbuilding uitbesteden betekent niet dat je er niets mee te maken hebt. Maar de controle die je opgeeft, is het resultaat zeker waard, wetende dat je het overdraagt ​​aan mensen die je kunnen helpen uw optimalisatie in veel minder tijd te verbeteren dan wanneer je het zelf zou proberen.
Share This