Beter gevonden worden in Google met deze 6 tips


Laatst bijgewerkt op 9 april 2024
Gepubliceerd op 25 maart 2024


Artikel van Bas
Schrijft over websites en SEO
Beter gevonden worden in Google v2

Beter gevonden worden in Google? Een goed plan als je je onderneming verder wilt laten groeien. Maar hoe pak je dit aan? In dit artikel geef ik je 6 praktische tips om beter gevonden te worden in Google.

Vindbaarheid in Google vergroten; een inleiding

Met 5,9 miljoen zoekopdrachten in Google is het een goede zet om in te zetten op je vindbaarheid in Google. Wanneer je je organische vindbaarheid in Google wilt vergroten moet je aan de slag met een SEO-campagne. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization.’ In dit artikel geef ik je 6 van mijn tips om in 2024 beter gevonden te worden in Google.

Maar eerst:

Waarom inzetten op betere vindbaarheid in Google?

Google is een van de meest gebruikte zoekmachines van de wereld. Zoals ik hierboven al schreef worden er 5,9 miljoen zoekopdrachten per minuut wereldwijd uitgevoerd. Voor de meest uitlopende vragen gebruiken we dagelijks de zoekmachine van Google. Als ondernemer doe je er dan ook goed aan hier op in te spelen.

Wat is het voordeel van beter gevonden worden in Google?

Het voordeel leg ik je graag uit met een voorbeeld: Piet is ondernemer en al ruim 10 jaar ervaren als loodgieter in de regio van Nijmegen. Piet is dus continu op zoek naar mensen die zijn dienstverlening nodig hebben in de regio van Nijmegen. Voor Piet is het interessant om vindbaar te zijn in Google op trefwoorden zoals ‘Loodgieter Nijmegen’.

De bezoekers op zijn website vanuit dit zoekwoord zijn ook wat ik noem ‘hoog gemotiveerde leads’. Dat komt omdat men in Google eigenlijk al heeft aangegeven op zoek te zijn naar een loodgieter. Als website-eigenaar hoef ik er dus alleen nog maar op in te spelen dat mijn website hoog scoort in Google en ik als een van de eerste, maar ook beste loodgieter van Nijmegen naar voren kom. Om dat voor elkaar te krijgen komt een SEO-campagne om de hoek kijken.

6 tips om beter gevonden te worden in Google

Onderstaand mijn 6 tips om in 2024 beter gevonden te worden in Google:

1. Voer een scan uit van je huidige website

Om beter gevonden te worden in Google is het belangrijk om eerst te weten ‘hoe’ vindbaar je nu bent in Google. Zijn er bijvoorbeeld al pagina’s die ranken op bepaalde zoektermen en welke zijn dit dan? Dit kun je achterhalen door een scan van je huidige website uit te voeren. De voordelen van een website scan zijn:

  • Krijg inzicht in welke pagina’s van jouw website nu vindbaar zijn in Google.
  • Zie hoe snel (of juist langzaam) je website nu is. De snelheid van je website heeft veel invloed op de vindbaarheid van je website.
  • Ontdek hoeveel (of juist weinig) technische fouten je website momenteel heeft. Om goed gevonden te worden in Google is het van belang dat je website technisch goed in elkaar zit.
Een scan van een website om beter gevonden te worden in Google

Voorbeeld van een scan resultaat

2. Zorg dat Google al je pagina’s kan vinden

Google leest je website anders dan wij mensen een website lezen. Wat voor ons wellicht logisch is, is dat voor Google niet of andersom. Google heeft echter een handig hulpmiddel ontwikkeld om jouw website beter te snappen. Dit programma heet ‘Google Search Console‘. Google Search Console is een soort dashboard om de vindbaarheid van jouw website te volgen, maar ook eventuele technische fouten op te sporen.

Meld je website dan ook gratis aan bij Google Search Console en dien daar ook direct je sitemap in. Je sitemap is een soort routekaart van je website waarop alle pagina’s en blog berichten opgenomen zijn. Dat maakt het voor Google gemakkelijk om te ontdekken welke pagina’s of blog’s jouw website allemaal heeft.

Beter gevonden worden in Google met Search Console

Een voorbeeld van een rapport uit Google Search Console

3. Ga op zoek naar nuttige zoekwoorden

Om beter gevonden te worden in Google moet je natuurlijk weten waarop je gevonden wilt worden in Google. Dit doe je met een zoekwoorden onderzoek.

Waar moet ik rekening mee houden bij een zoekwoorden onderzoek:

  • Ga op zoek naar haalbare zoektermen voor jouw onderneming. Ben je bijvoorbeeld een loodgieter? Dan zal het zoekwoord ‘Loodgieter’ erg veel concurrentie kennen. Kijk ook eens naar alternatieve zoals ‘Loodgieter inhuren’ of ‘Loodgieter Nijmegen’. Hoewel het zoekvolume per zoekwoord wellicht lager ligt, kunnen meerdere kleinere zoekwoorden samen alsnog een groot verschil maken.
  • Bekijk of het interessant is om op lokale vindbaarheid in te zetten. Zeker met het aantal zoekopdrachten via de telefoon weet Google tegenwoordig al snel op welke locatie je je bevindt. Google past de zoekresultaten dan ook aan op basis van je locatie. Daarom kan het zeer interessant zijn om diverse pagina’s voor verschillende locaties binnen Nederland te schrijven.
  • Google heeft zelf een handige tool om zoekwoorden, maar ook het volume per zoekwoord te achterhalen. Hiervoor kun je een gratis account aanmaken bij Google Ads, de betaalde advertentie methode van Google.
  • Onderzoek of ‘longtail’ zoekwoorden interessant kunnen zijn. Longtail zoektermen zijn lange zoekopdrachten, wanneer iemand bijvoorbeeld een specifieke vraag opzoek als ‘Hoe word ik beter vindbaar in Google?’. Het zoekvolume ligt vaak lager, daardoor kun je er snel(ler) voor ranken, maar de zoekintentie is vaak wel van hoge kwaliteit wat ze interessant maakt.
  • Tip van Bas: Snel zoekwoorden combinaties maken? Gebruik dan deze keyword merger tool.

Samengevat: Doe een zoekwoorden onderzoek, kijk ook naar lokale resultaten en bekijk of ‘longtail’ zoekwoorden interessant voor je kunnen zijn.

Zoekwoorden onderzoek in Google

Voorbeeld van een klein zoekwoorden onderzoek in Google Ads voor een loodgieter

4. Schrijf ijzersterke content voor Google EN mensen!

Als je beter gevonden wilt worden in Google is het belangrijk dat je content schrijft die opgenomen kan worden in Google. Dit kunnen pagina’s of blog berichten zijn. Google kijkt vervolgens met haar algoritme naar diverse eigenschappen op jouw website om te bepalen waar je pagina of blog geplaatst moet worden.

Hoewel het dus belangrijk is om goede teksten voor Google te schrijven, is het belangrijk dat je een goede balans vindt tussen teksten voor Google, en teksten voor ons – wij mensen!

Iemand die teksten schrijft voor vindhaarheid in Google

Zorg voor ijzer sterke content voor zowel Google als Mensen.

Zeker vandaag de dag met de opkomst van AI en tools zoals Chat GPT is het verleidelijk om een robot tekst na tekst te laten schrijven en zo ‘lekker makkelijk’ veel content op je website te publiceren.

Google is echter niet dom en herkent ook nu al wanneer content volledig door een robot gegenereerd is. En hoewel Google je tekst wellicht heel goed snapt, vindt een mens het maar niets. En de mens is nu net wie Google graag wil bedienen met een goed zoekresultaat. Vandaar dat Google jouw robot teksten niet gaat waarderen en je pagina of blog niet hoog plaatst in Google. Houd het dus lekker menselijk, lekker persoonlijk en schrijf met een menselijke noot.

Enkele tips voor ijzersterke content:

  • Schrijf voor je doelgroep, hoewel Google je tekst moet snappen is het nog veel belangrijker dat jouw potentiële klant het snapt. De tekst zou dus ook moeten draaien om je doelgroep, en niet alleen jou als ondernemer. Bestaat de halve alinea uit ik, ik ik of wij, wij wij dan gaat er sowieso iets niet goed.
  • Laat AI niet volledige teksten voor je schrijven en plaats deze al helemaal niet klakkeloos op je website. AI gebruiken als hulpmiddel? Prima. Maar houd het bij inspiratie of een snelle opbouw en zorg daarna dat je tekst echt een menselijk tintje heeft.
  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord waarop je wilt ranken die je eerder in je zoekwoorden onderzoek ontdekt hebt verwerkt in de tekst, je ontkomt er niet altijd aan dit iets te opzichtig voor Google te doen, maar probeer het zo natuurlijk mogelijk in je tekst te verwerken.

5. Zorg dat je website SEO-technisch goed in elkaar zit

Een belangrijke vereiste om beter gevonden te worden in Google is door ervoor te zorgen dat je website technisch goed in elkaar steekt. Naast het feit dat de website goed moet functioneren zijn er voor Google nog wat aanvullende SEO-technische vereisten die moeten kloppen:

  • Titels
    Zorg voor duidelijke en beknopte titels.
  • Pagina URL’s
    Zorg dat je URL betrekking heeft op de inhoud van je pagina of blog.
  • Kopteksten en subkoppen
    Zorg dat je duidelijk kopteksten en subkoppen gebruikt en ook je zoekwoord daarin terug komt.
  • Meta descriptions
    Geef een duidelijke en beknopte samenvatting van de inhoud van je pagina of blog.

Benieuwd hoe je technische SEO ervoor staat? Vraag een website scan aan en ik zal een scan van je huidige website uitvoeren.

6. Beter gevonden worden in Google met een snelle website

Niet alleen wij mensen vinden een snelle website fijn, ook Google hecht hier erg veel waarde aan. De snelheid van je website meet Google aan diverse punten. De snelste en gemakkelijke manier om de snelheid van je website te achterhalen is met een tool van Google genaamd ‘Google Page Speed‘. Deze tool van Google test je website op diverse punten en geeft ook praktische tips om je snelheid te verbeteren.

Rapport van Google Page Speed

Een overzicht van een rapport van Google Page Speed

Staar je niet dood op de cijfers die Google geeft. Hoewel er vaak veel bruikbare zaken tussen zitten is het ook een gevalletje van ‘altijd iets te vinden’. Belangrijk om dus ook altijd je gezonde verstand te blijven gebruiken. Gebruik de tool van Google Page Speed om jouw website te testen. Een andere tool om je website snelheid te testen is Gtmetrix.

Samengevat: Hoe word ik beter gevonden in Google?

Beter gevonden worden in Google? Hopelijk bieden deze 6 tips je wat extra handvaten om ook in 2024 met je vindbaarheid in Google aan de slag te gaan. Samengevat wat je moet doen om beter gevonden te worden in Google:

  1. Voer een scan uit van je huidige website
    Scan je huidige website en kom erachter waar je momenteel op gevonden wordt en waar kansen liggen.
  2. Zorg dat Google je pagina’s kan vinden
    Meld je website aan bij Google Search Console en krijg grip op je vindbaarheid in Google.
  3. Ga op zoek naar nuttige zoekwoorden
    Doe een zoekwoorden onderzoek en ontdek welke zoekwoorden interessant voor je zijn.
  4. Schrijf ijzersterke content
    Schrijf ijzersterke content die zowel nuttig is voor je bezoekers als voor Google.
  5. Zorg dat je website SEO-technisch goed in elkaar zit
    Zorg ervoor dat je de technische aspecten van SEO goed onder de knie hebt en pas deze toe op je website en content.
  6. Zorg voor een snelle website
    Zorg ervoor dat je website snel is voor je gebruikers en voor Google.

Loop je vast bij het beter vindbaar worden in Google of wil je eens sparren over je vindbaarheid? Stuur me een berichtje dan kijk ik binnenkort vrijblijvend met je mee naar jouw vindbaarheid in Google.


Veelgestelde vragen

Hoe wordt je beter gevonden in Google?

Als je beter gevonden wilt worden in Google moet je inzetten op een SEO-campagne. Hoe je dit doet? Begin met de 6 tips uit dit artikel!

Kan ik er zelf voor zorgen dat ik beter gevonden wordt in Google?

Er zijn veel stappen die je zelf kunt ondernemen om beter gevonden te worden in Google. Vindbaarheid in Google (SEO) is echter wel een vak apart en vereist wekelijks veel van je tijd. Benieuwd of je alle SEO-kansen al benut? Stuur me eens een berichtje, dan kijk ik vrijblijvend een keer met je mee.

Hoe test ik de snelheid van mijn website?

Hiervoor kun je de tool van Google gebruiken genaamd Google Page Speed of de tool van GTmetrix op gtmetrix.com

Hoeveel mensen gebruiken Google?

Het korte antwoord is, wie niet? Wereldwijd vinden er 5,9 miljoen zoekopdrachten per minuut plaats op Google.


Gerelateerde artikelen

bas
Beter gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

bas
Beter gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!