Of je nu in de automatisering, financiering of marketing branche zit: om de concurrentie voor te blijven op de digitale markt is het van belang om je zichtbaarheid altijd te blijven verbeteren. Vaak rijst dan de vraag bij bedrijfseigenaren hoe ze de zoekmachine optimalisatie van Google kunnen verbeteren voor hun bedrijf.

In het antwoord zit ook al het woord optimalisatie verwerkt, namelijk Search Engine Optimalisation (SEO).

Middels het verbeteren van de content op je website, zorg je ervoor beter gevonden te worden door Google en daarmee vergroot je het bereik van relevant verkeer naar je website. Hierbij moet je wel in acht nemen dat SEO geen snelle korte termijn-tactiek is. Het kost tijd en constante inspanning, maar de pay-off is aanzienlijk voor voor degenen die online meer potentiële klanten willen bereiken.

Dan de volgende vraag: hoe pak je dit aan?

Hieronder licht ik kort toe welke 5 tips handig zijn voor het invoeren van de zoekmachine optimalisatie in je bedrijf.

Tip 1: Zoekmachine optimalisatie begint met een solide sitestructuur.

Een gebruiksvriendelijke en eenvoudig te navigeren website is niet alleen prettig voor de gebruiker, maar ook essentieel voor de Google ranking. Hierom is het van belang dat je een solide basis voor je websitestructuur hebt. Hoeveel SEO kwaliteitscontent je ook plaatst, zolang de structuur slecht is, zal Google je sneller overslaan en verzwakt je zoekmachine optimalisatie. Dit betekent overigens niet alleen desktop gebruikers. Je website moet responsive zijn voor alle soorten mobiele apparaten, inclusief smartphones en tablets. Het beste is om hier een SEO-bedrijf voor in te schakelen. Zij kunnen een SEO  analyse uitvoeren en waar nodig aanbevelingen doen.

Tip 2: SEO proof: Herstel en herschrijf dubbele inhoud op je website.

Ook pagina’s met dezelfde content worden afgestraft door Google. Hierom is het belangrijk na te gaan of er dubbele tekst op je site staat. Is dit het geval? Laat deze dan herschrijven door een SEO Copywriter. Door alle pagina’s uniek te maken, verbeter je de zoekmachine optimalisatie, zolang de inhoud relevant is voor de (be)zoeker. Je kunt dubbele inhoud vinden door een SEO analyse uit te voeren met een tool als Copyscape of Plagiarism Checker. Hiermee kun je eenvoudig zien of de content vaker voorkomt op het web en dus ook binnen je eigen site.

Stap 3: Zoekwoordenonderzoek.

Veel mensen die manieren nagaan om de zoekmachine optimalisatie van Google voor hun bedrijf te verbeteren, weten al hoe belangrijk zoekwoordonderzoek is. SEO zoekwoordonderzoek omvat het vinden van de juiste zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om producten, diensten en merken zoals die van jou te vinden.

Het doen van zoekwoordenonderzoek kun je zelf op je nemen middels de gratis tool Google Keyword Planner. Hiervoor moet je wel een account aanmaken, maar het  is daarna vrij eenvoudig te gebruiken voor zoekmachine optimalisatie. Het kan natuurlijk zijn dat je hier geen tijd voor hebt, niet weet waar je moet beginnen of sowieso het liefst SEO zaken uitbesteedt. Schakel dan een professional in die het onderzoek voor je uitvoert.

Stap 4: SEO Content voor zoekmachine optimalisatie

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt waarvoor je een positie in wilt nemen, is het tijd voor het creëren van content. Ook hier geldt weer dat je dit binnenshuis kunt doen of uitbesteden aan een SEO Copywriter. Schrijven is nu eenmaal een vak apart en SEO content daar weer een niche van. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat de teksten van je website worden volgestouwd met de eerder gevonden zoekwoorden. Hiervoor is een bepaalde dencity belangrijk. Mocht je ervoor kiezen zelf met het creëren van content aan de slag te gaan, dan kun je voor het checken van deze decity gebruik maken van SEO Toolbook. Op deze pagina zijn nog meer handige tools te vinden, indien je besluit zelf in de pen te klimmen.

Stap 5: Neem je links eens onder de loep.

Zowel interne als externe koppelingen zijn van invloed op je zoekmachineoptimalisatie. Als het gaat om het optimaliseren van de zoekresultaten van Google voor je bedrijf, moet je wat tijd besteden aan het herzien van je interne koppeling strategie.

Je kunt beginnen met het fixen van verbroken links. Dit zijn links naar webpagina’s of inhoud die niet meer werken. Het kan zijn dat er een onjuiste URL is ingevoerd door de persoon die de inhoud heeft gepubliceerd. Of het kan ook komen doordat een webpagina wordt verwijderd. Wat de reden ook is, het is belangrijk om verbroken links niet te negeren. Deze kunnen van invloed zijn op je zoekmachineoptimalisatie. Je  kunt dit SEO hulpprogramma voor het crawlen van sites gebruiken om de verbroken koppelingen te vinden en deze vervolgens te verhelpen.

Nu je weet hoe je de positie van Google in de zoekresultaten voor je bedrijf kunt verbeteren, is het tijd om aan de slag te gaan. Verspil geen tijd met snelle oplossingen of manieren om het systeem te cheaten. Als je langdurige en significante resultaten wilt van je inspanningen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie, dan moet je de tijd en middelen besteden aan het verbeteren van je SEO.

Share This