SEO


Laatst bijgewerkt op 13 juni 2024
Gepubliceerd op 9 april 2024


Artikel van Bas
Schrijft over websites en SEO

SEO, of ‘Search engine optimalisation’ is de naam voor de werkzaamheden die komen kijken bij het optimaliseren van je website om zodoende beter gevonden te worden in Google. Wat komt er allemaal bij SEO kijken en kun je dat zelf goed af? Daar ga ik in dit artikel dieper op in.

Wat is SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie

SEO staat dus voor ‘search engine optimalisation’, in het Nederlands ‘zoekmachine optimalisatie’. Bij SEO optimaliseer je jouw website om beter gevonden te worden in Google. Daar komen ontzettend veel zaken bij kijken, je content, de technische staat van je website en bijvoorbeeld de autoriteit van je website. SEO kent dus ontzettend veel verschillende elementen die mede je succes in de vindbaarheid van Google bepalen. Wat daar allemaal bij komt kijken en hoe SEO in zijn werk gaat, ga ik in dit artikel dieper op in. Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over SEO? Stuur me dan gerust eens een berichtje.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is belangrijk omdat het zorgt voor de vindbaarheid van je website. En als je goed vindbaar bent in Google voor belangrijke zoektermen voor jouw bedrijf komen er daarvoor iedere dag nieuwe bezoekers en dus potentiële klanten op je website. In Google worden namelijk iedere dag miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd, een hele goede plek dus om goed vindbaar te zijn voor jouw doelgroep.

Doordat jouw website goed vindbaar is in de zoekmachines ontvang je iedere maand leads die je vervolgens kunt omzetten naar klanten voor je onderneming.

Belangrijke redenen waarom SEO belangrijk is:

  • Zichtbaar bij je doelgroep: Door goed vindbaar te zijn op belangrijke diensten en / of producten in jouw werkgebied bereik je iedere maand nieuwe potentiële klanten
  • Bespaar op je marketing budget: SEO vereist geen advertentie budget, je hoeft namelijk niet voor iedere klik of vertoning te betalen.
  • Dé beste worden in jouw branche: Door continu als eerste naar voren te komen presenteer je jezelf als de beste in jouw branche tegenover je concurrentie.

Hoe werkt SEO?

Een echt duidelijk antwoord is er niet op de vraag hoe SEO werkt. Het geheim van de kok geeft Google namelijk niet prijs. We weten echter ondertussen aardig goed welke zaken invloed hebben op je vindbaarheid in Google. Als wij met SEO aan de slag gaan houden we altijd 3 hoofd zaken in het achterhoofd waar aandacht aan besteed moet worden, namelijk je content, website techniek en de autoriteit (linkbuilding) van je website.

Content

De content op je website is een groot deel van je basis. Het is de informatie over bepaalde onderwerpen die je op je website vermeldt. Als je bijvoorbeeld een loodgieter bent, zul je content over je werkzaamheden als loodgieter op je website plaatsen. Deze content wordt vervolgens opgenomen in Google en krijgt een plekje in de zoekresultaten. Voordat je begint met het schrijven van content moet je eerst weten welke zoekwoorden belangrijk voor jouw bedrijf zijn en waar je op gevonden wilt worden. Dat doe je met een zoekwoorden onderzoek.

Website techniek

De techniek achter je website is ontzettend belangrijk, niet alleen omdat je website goed moet werken maar Google hecht hier ook veel waarde aan. Zo moet de code van je website ‘schoon’ zijn en is de snelheid van je website erg belangrijk. Ook kijk Google naar zaken als contrast, of er ‘gebroken’ links of elementen zijn en vind Google (maar ook je bezoekers) het niet fijn als er elementen verspringen. Benieuwd hoe de techniek van jouw website er voor staat? Gebruik dan eens deze tool van Google.

Autoriteit (linkbuilding)

De autoriteit van je website is een ander belangrijk onderdeel van je SEO. De autoriteit van je website wilt zeggen in hoeverre Google jouw website vertrouwd t.o.v. een ander. Door verwijzingen (links) vanaf andere betrouwbare websites naar die van jezelf te verkrijgen stijgt de betrouwbaarheid van je website. Het is dus belangrijk om ook hier aan te werken. Linkbuilding is een complex en tijdrovend proces, daarom belangrijk je aan de ‘regels’ te houden en dit nauwkeurig uit te voeren voor je website.

Investeren in SEO

Hoog scoren in Google is dus megabelangrijk voor ondernemers. Je hebt ook al kunnen lezen dat dat niet vanzelf zal gaan, je zult dus moeten investeren in je SEO. Maar is SEO het voor jouw bedrijf waard? Om dat te bepalen kunnen we een ROI berekening maken. We bekijken wat er nodig is om goed te scoren in jouw branche en hoeveel werkzaamheden daar iedere maand voor nodig zijn.

Hoe snel resultaat met SEO

Dat is altijd afhankelijk van het doel van je SEO campagne en hoe groot je concurrentie is. Zoekwoorden met een laag zoekvolume en lage concurrentie zijn sneller voor te ranken dan wanneer een zoekwoord veel volume heeft en daarmee vaak ook veel concurrentie. Daarom is het ook belangrijk om een goede afweging te maken wanneer je aan de slag gaat met je SEO campagne tussen hoeveel werk een zoekwoord met zich meebrengt en hoe snel een zoekwoord resultaten kan geven.

Doorgaans zien we echter binnen enkele maanden resultaten met je SEO campagne. SEO is een duurzame manier van marketing en vereist dan ook een lange termijn aanpak. Onderstaand een gemiddelde doorlooptijd:

  • 1-3 maanden: De eerste 1 tot 3 maanden ben je bezig met het opstarten van de campagne. Er moeten teksten geschreven worden en Google heeft de tijd nodig om jouw pagina’s op te nemen in zijn zoekmachine.
  • 3-6 maanden: Na 3 tot 6 maanden zien we de eerste stijgingen en top 10 posities voor zoekwoorden met een lage zoekvolume of concurrentie. Je ziet hier ook de eerste echte stijging in bezoekers en je eerste contact aanvragen zullen binnen komen.
  • 6-9 maanden: Je ziet de eerste top 10 posities voor hogere concurrentie zoekwoorden en een duidelijke groei in bezoekers. Je merkt nu dat er meerdere leads en/of sales per maand uit je SEO-campagne binnen komen.
  • 12+ maanden: Je staat nu consistent in de top 5 voor belangrijke zoekwoorden en ziet daar iedere maand een bepaald aantal bezoeker sen leads tegenover staan. Je SEO helpt je nu echt iedere maand om verder te groeien.

Houd er dus rekening mee dat als je nu start met SEO, je niet al morgen veel resultaten zult zien. SEO is echt een duurzame manier van marketing en vereist geduld en een lange adem. Als SEO echter eenmaal staat heb je hier iedere maand ontzettend veel profijt van en een fijne bijkomstigheid is dat je geen geld hoeft te spenderen aan advertentiebudget.

SEO termen

SEO kent vele termen die je langs zult zien komen. Zo ook al in dit artikel. Daarom onderstaand de belangrijkste voor je uitgeschreven en wat ze inhouden:

Zoekwoord of Keyword: Een zoekwoord (of keyword) is een woord of zin die men gebruikt in Google voor een zoekopdracht.

SERP: SERP staat voor ‘Search Engine Result Page’

SEO zelf doen

Zoals ik al aangaf en je inmiddels hebt kunnen lezen is SEO een complex proces en komt er veel bij kijken. Er zijn veel factoren die samen het succes van je SEO campagne bepalen en die meewegen in hoe goed je vindbaar bent. Het is ook niet zo dat er altijd één specifieke oplossing is voor een slecht vindbare website, dus waar moet je nu op letten en wat moet je doen om beter gevonden te worden?

Factoren die in elk geval van belang zijn:

  • Het schrijven van sterke content voor interessante zoektermen
  • Zorgen dat de autoriteit van je website op orde is (linkbuilding)
  • Een duidelijke structuur aanbrengen met menu’s en interne links
  • Zorgen voor een solide basis met een snelle website

Onderstaand heb ik enkele belangrijke factoren voor je verder uitgeschreven.

Schrijven van sterke content

Google geeft (zeker vandaag de dag) grote voorkeur aan websites met sterke content die echt een meerwaarde geeft aan de bezoekers van je website. Google wil namelijk het beste resultaat aan haar gebruikers geven. Zorg dus dat je echt een goed verhaal vertelt en waarde geeft aan je website bezoekers.

Dat doe je bijvoorbeeld door goede informatie te bieden die tevens up-to-date is. Dat kan bijvoorbeeld uitleg zijn over een bepaalde dienst of zoals dit artikel informatie over een complex onderwerp die men gratis tot zich kan nemen.

Zorg dus voor een duidelijk verhaal waar men écht wat aan heeft. Richt je teksten niet alleen op Google, maar juist op echte mensen. Google wordt namelijk steeds slimmer, en heeft al snel door als je de tekst voornamelijk voor Google hebt schreven, en niet voor echte gebruikers.

Autoriteit van je website

De autoriteit van je website is een score van 0 tot 100 die je scoort op in dit voorbeeld de schaal van Ahrefs. Hun officiële benaming daarvoor is ‘domain rating‘. Dat is een cijfer die je website krijgt op basis van de links die andere websites naar jouw website hebben toegevoegd. Het proces van de autoriteit van je website verhogen noemen we linkbuilden.

Linkbuilden is het proces waarbij je relevante verwijzingen naar je website krijgt van andere websites. Andere websites plaatsen dus ergens op hun website een link naar die van jou. In feiten beveelt die andere website jouw website aan Google aan. Dat zorgt ervoor dat het vertrouwen van Google in jouw website stijgt.

Een ander voorbeeld is: Stel, je hebt een lekkende kraan en een loodgieter nodig. Je vraagt een kennis die laatst zijn huis verbouwd heeft of hij nog een goede loodgieter kent, hij beveelt je een loodgieter aan waar hij goede ervaringen mee gehad. Jouw vertrouwen in deze loodgieter is door deze verwijzing groter dan wanneer je een loodgieter belt die je helemaal niet kent. Datzelfde principe geldt bij linkbuilding.

SEO en Linkbuilding

Content

SEO vs SEA

Content

Samengevat: Wat is SEO en hoe werkt het?

Content


Veelgestelde vragen over SEO

Hoe wordt je beter gevonden in Google?

Als je beter gevonden wilt worden in Google moet je inzetten op een SEO-campagne. Hoe je dit doet? Begin met de 7 tips uit dit artikel!

Kan ik er zelf voor zorgen dat ik beter gevonden wordt in Google?

Er zijn veel stappen die je zelf kunt ondernemen om beter gevonden te worden in Google. Vindbaarheid in Google (SEO) is echter wel een vak apart en vereist wekelijks veel van je tijd. Benieuwd of je alle SEO-kansen al benut? Stuur me eens een berichtje, dan kijk ik vrijblijvend een keer met je mee.

Hoe test ik de snelheid van mijn website?

Hiervoor kun je de tool van Google gebruiken genaamd Google Page Speed of de tool van GTmetrix op gtmetrix.com

Hoeveel mensen gebruiken Google?

Het korte antwoord is, wie niet? Wereldwijd vinden er 5,9 miljoen zoekopdrachten per minuut plaats op Google.


Meer lezen over SEO


Gerelateerde artikelen

bas
Beter gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

bas
Beter gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!