website conversie

Wanneer je met jouw website in contact wilt komen met potentiele nieuwe klanten is het van belang dat je website is geoptimaliseerd om zo veel mogelijk conversie te genereren. (De bezoeker die zijn gegevens achter laat en een lead wordt.) In dit artikel geef ik conversie tips om het meeste uit jouw website te halen.

Om te beginnen: Wat is conversie?

Een conversie betekend dat je een doel behaald wat je gesteld hebt aan je website of pagina. Een conversie kan bijvoorbeeld zijn dat een bezoeker zijn of haar gegevens achter laat of een product koopt in jouw webshop.

Als jouw website doel is om in contact te komen met potentiële klanten kan je conversie het invullen van een contact formulier zijn.

Wanneer je duidelijk hebt wat de conversie methode van jouw website of pagina is kun je deze pagina of website volledig gaan optimaliseren voor jouw conversiemethode.


2 types conversie

Binnen de conversie optimalisatie tips kennen we 2 types conversie. Conversie welke leid tot directe verhoging van je omzet (Lead wordt klant) of een conversie welke niet direct een verhoging van je omzet genereert (Bezoeker meldt zich aan voor een nieuwsbrief of download een whitepaper). Hoewel een directe conversie tot lead je op korte termijn een boost in omzet oplevert kan een mini-conversie je op de lange termijn meer rendement opleveren.

Waar een mini-conversie gemakkelijker te behalen is (Inschrijving nieuwsbrief is immers makkelijker gedaan dan een product kopen) vereist dit vaak meer tijd en moeite om een uiteindelijke verkoop te realiseren. Wel bied dit je de kans om duurdere producten gemakkelijker te verkopen. Met diverse mini-conversies kun je een potentiele klant namelijk ‘warm’ maken voor jouw product. Ze zien elke maand jouw nieuwsbrief, zien dat je een expert bent in je vakgebied door een waardevolle whitepaper of komen me je in contact door een persoonlijk advies gesprek. Vanuit daar kun je de grote conversie bereiken (lead wordt klant)

Hoe optimaliseer je jouw website voor conversie

Wanneer je jouw website verbeterd om meer conversies te realiseren via je website noemen we dit conversie optimalisatie. Dit gaat bijvoorbeeld aan de hand van het strategisch plaatsen van aanmeldt knoppen, contact formulieren of het benadrukken van de voordelen van jouw conversie methode(bijvoorbeeld je whitepaper).

Voordat je kunt starten met het optimaliseren van je conversie moet eerst duidelijk zijn wat jouw conversie methode is. Per methode zijn er uiteraard verschillende tips om te conversie te verbeteren.

De verbetering van je conversie zit hem in het grote totaalplaatje maar ook in diverse details. Het veranderen van de kleur van een aanmeldt knop kan al een enorme stijging in conversies opleveren.

Daarnaast kennen we vele ‘conversie-killers‘ op je website. Dit zijn onderdelen in je website die missen of verkeerd staan wat ervoor zorgt dat een bezoeker toch afhaakt en niet jouw gewenste conversie bereikt. (Ze kunnen bijvoorbeeld niet vinden wat ze zoeken of zijn onzeker of ze na het aanmelden van jouw nieuwsbrief geen tientallen mailtjes per maand zullen ontvangen.)

Om je een paar voorbeelden van conversieoptimalisatie te tonen onderstaand een korte lijst per conversie doel.

Aanmelden nieuwsbrief:

  • Vermeldt bij het aanmeldt formulier altijd hoe je met de persoonlijke gegevens omgaat en dat je de persoon niet zal onder spammen met tientallen mailtjes per maand (Dit vindt men over het algemeen erg belangrijk)
  • Zorg voor een kort en beknopt aanmeldt formulier. Het is immers slechts een nieuwsbrief.
  • Probeer eens te spelen met kleur in je aanmeldt knop. Wanneer passend geeft een groene (positieve) kleur meer conversies dan een rode knop (Rood suggereert gevaar/fouten)

Downloaden white-paper

  • Zorg voor een beknopt formulier en vermeldt dat hoe je met de gegevens van hem of haar omgaat. Neem je bijvoorbeeld telefonisch contact op na het downloaden van de whitepaper?
  • Maak een beknopte landingspagina en vermeldt alle voordelen welke jouw white paper te bieden heeft.
  • Benadruk het probleem van je doelgroep en vermeldt hoe jouw whitepaper het antwoord is op al hun vragen. Zorg dan wel dat je whitepaper ook echt inspeelt op hun problemen en men verder helpt.

Indicaties dat ik mijn conversie kan verbeteren

Hoewel een website nooit definitief af is is het belangrijk op een gegeven moment live te gaan om data van bezoekers te verzamelen. Als je bijvoorbeeld in jouw data ziet dat bezoekers wel op jouw conversie aanmeldt pagina komen maar het formulier niet invullen indiceert dit op verbeterpunten in je website. Probeer je conversie te verhogen en kijk na 31 dagen als je voldoende data hebt of je conversie is verbeterd. Zo niet is het zaak verder te optimaliseren. Zie je een verhoging in je conversie? Dan kun je er vanuit gaan dat je conversie optimalisatie succesvol is geweest.

Benieuwd hoe jouw website conversie scoort? Dan bied ik je graag een gratis website advies gesprek aan. We lopen samen door je website heen en brengen in kaart waar momenteel de verbeterpunten zitten. Interesse? Je vraagt een gratis website advies gesprek hier aan.

Share This