Website optimalisatie – 20 tips om je website te optimaliseren
Laatst bijgewerkt op 19 december 2024 door Bas Homan
Artikel van Bas Homan Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.
Heb je een (nieuwe) website, maar loopt hij nog niet lekker? Krijg je bijna geen bezoekers of converteren de bezoekers die je wel hebt niet naar een lead of klant? Dan is het zaak om aan de slag te gaan met het optimaliseren van je website.
Door je website te optimaliseren voor Google en gebruikersgemak zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt in Google en dat je website gebruiksvriendelijk wordt.
Je website optimaliseren kun je op heel veel verschillende manieren doen. In dit artikel ga ik in op 2 soorten website optimalisaties. Die voor Google om beter gevonden te worden en die voor meer conversies, conversie optimalisatie.
1. Website optimalisaties voor Google
Om beter gevonden te worden in Google moet je de website optimaliseren voor Google. Onderstaand neem ik je mee in de grootste en belangrijkste optimalisaties aan je website om beter gevonden te worden. Wil je daarna nog meer lezen over hoe je beter gevonden kan worden in Google? Lees dan mijn 6 tips om beter gevonden te worden in Google.
1.1 Zorg voor een duidelijke structuur
Een duidelijke structuur is heel belangrijk als je beter gevonden wilt worden in Google. Tevens is het voor de gebruiksvriendelijkheid van je website net zo belangrijk. Bezoekers moeten duidelijk kunnen navigeren tussen je verschillende pagina’s en het moet duidelijk zijn waar je website over gaat.
1.1.1 Menu structuur
Begin met een duidelijke menu structuur. Verwerk daarin je belangrijkste en waardevolle pagina’s. Als je een bedrijf bent is mijn voorkeur om in elk geval altijd deze pagina’s te verwerken: Home, Over ons, Diensten en Contact.
Ben je een dienstverlener? Dan vind ik het ook altijd waardevol om een portfolio of recente projecten op te nemen in je menu structuur. Men vindt het altijd fijn voorbeelden van je dienstverlening te bekijken. Een extra toevoeging die ik goed vind om op te nemen zijn reviews, als je menu wat te vol wordt, kun je reviews onder het kopje ‘Over ons’ hangen.
Google weet dan ook dat dat de belangrijkste pagina’s zijn, betreft de algemene informatie over je bedrijf. Dat helpt Google (en je bezoekers) te begrijpen wie je bent en wat je doet.
1.1.2. Doorlinken
Google gebruikt robots om (nieuwe) content te ontdekken op je website. Het is dus belangrijk Google hier ook de kans toe te geven. Wat daarbij goed helpt, is om naar andere pagina’s en blogs te linken vanaf je pagina’s. Dat helpt Google nieuwe content te ontdekken en je gebruikers kunnen het gebruiken om verder te lezen over bepaalde onderwerpen. Verbind al je pagina’s en blogs dus aan elkaar door middel van een link verwijzing!
1.2 Optimaliseer je website op snelheid
Niets zo irritant als een langzame website die maar blijft draaien en draaien. Wist je dat men daar ook niet eens op gaat zitten wachten? Als je website langer dan 5 seconde erover doet om te laden zijn de meeste mensen alweer weg, op weg naar je concurrent. Zorg dus dat je snelheid goed op orde is. Google verkiest namelijk je concurrent boven jou als zijn snelheid beter is!
Om je website snelheid te optimaliseren moet je kijken naar de kwaliteit van de code van je website, controleer of je afbeeldingen niet onnodig groot zijn, controleer of systemen of scripts zoals Facebook je snelheid niet in de weg zitten en ga na of de server die je website gebruikt wel snel genoeg is.
Hoe jouw website gebouwd is, bepaalt mede hoe goed je gevonden wordt in Google. Hoe ‘groter’ jouw website is qua code, hoe meer er ingeladen moet worden, wat weer invloed heeft op de snelheid.
Daarnaast kijkt Google naar diverse elementen in de lay-out van je website. Als er bijvoorbeeld bij het laden van je website heel veel elementen verspringen ziet Google dit als niet gebruiksvriendelijk. Is tekst slecht leesbaar door een verkeerd contrast? Google straft het af.
Als je zelf niet zo technisch aangelegd bent kan ik begrijpen dat het controleren van de techniek van je website lastig voor je is. Wil je weten hoe je website er technisch bij staat? Vraag gratis een website scan aan, dan bekijk ik het voor je en breng ik een duidelijk en begrijpelijk rapport voor je uit.
1.4 Technische website optimalisaties voor Google
Voor Google zijn er technisch enkele zaken die je goed moet optimaliseren. Onderstaand heb ik enkele van de belangrijkste voor je uitgelicht:
1.4.1 Meta titel en omschrijving
Je meta titele en omschrijving zijn de onderdelen die direct in Google zichtbaar worden. De meta titel is de titel van je pagina en de meta omschrijving is een korte omschrijving waar de pagina over gaat. Op die manier vertel je Google waar de pagina over gaat, en het is voor je gebruikers natuurlijk ook direct duidelijk.
1.4.2 Koppen
Voor je website kennen we in totaal 6 koppen. H1 tot H6. Hoe ‘hoger’ de kop hoe belangijker. Voor Google doe je er goed aan in elk geval H1 tot H3 te verwerken in je content. H1 is de hoofd titel van je pagina en moet het onderwerp bevatten van de pagina. H2 en H3 gebruik je om alinea’s en sub alinea’s te benoemen.
1.4.3. Zoekwoorden
Zorg ervoor dat je het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden verwerkt in je content. Niet alleen in je H1 tot H6 koppen, maar ook in de content. Dat helpt Google begrijpen waar je pagina over gaat. Probeer het echter zo organisch mogelijk in je content te verwerken, ga dus niet onnodig je zoekwoord ”spammen’ in je content. Het moet immers waardevol blijven!
1.4.4. URL
De URL is de route die de pagina of blog binnen je website krijgt. Het is de regel die men intoetst om deze pagina of blog te bereiken. Voor Google is het belangrijk dat ook deze URL het zoekwoord bevat waarop je gevonden wilt worden. Verwerk deze dus, maar zorg er ook voor dat je URL niet onnodig lang wordt!
1.4.5. Alt teksten
Alt teksten zijn omschrijvingen die je aan afbeeldingen meegeeft. Google is geen mens met ogen en kan afbeeldingen dus niet zien zoals wij dat doen. Daarom geeft je een ALT tekst mee aan je afbeeldingen. Daarin omschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Wanneer mogelijk verwerk je ook hierin je zoekwoord.
1.4.6. Grote van je afbeeldingen
Een snelle website is voor Google belangrijk, grote afbeeldingen (het bestandsformaat) kunnen hier invloed op hebben. Zorg dus dat je afbeeldingen niet onnodig hoog zijn qua bestandsformaat.
1.4.7. SSL certificaat
Een SSL certificaat zorgt voor een veilige verbinding tussen de gebruiker en je website. Het zorgt ervoor dat bijvoorbeeld informatie veilig verzonden kan worden via contactformulieren. Google vindt het belangrijk dat ook jouw website zo’n SSL certificaat heeft. Als je er geen hebt krijgen bezoekers zelf een waarschuwing te zien dat je website onveilig is, en zijn ze vaak ook gelijk weer weg.
1.4.8. Doorlinken
Zorg er altijd voor dat je content op je website aan elkaar verbindt. Dat doe je doorverwijzigingen (links) op je pagina’s te verwerken naar andere pagina’s. Ook kan Google het waarderen als je niet alleen naar je eigen pagina’s verwijst, maar zo nu en dan ook naar (nuttige) bronnen op andere websites verwijst. Voeg dus waar het meerwaarde biedt een link toe!
2. Website optimaliseren voor gebruikers en conversie
Het binnen halen van gebruikers op je website is stap 1 van het optimaliseren van je website. Daarna wil je natuurlijk dat die gebruikers hun gegevens achterlaten en een lead worden of een van je producten bestellen via je webshop.
Als je wel bezoekers ontvangt op je website, maar (vrijwel) geen leads of verkopen moet je de conversie van je website gaan controleren. Er zijn veel elementen op een website die invloed hebben op de conversie. Simpele dingen zoals de kleur van een knop kan al grote invloed hebben op het conversiepercentage van je website. Onderstaand neem ik de belangrijkste en meest voorkomende fouten in website optimalisatie met je door.
2.1 Vormgeving en invulling
2.1.1 Plaatsing van knoppen
Heb je voldoende ‘call-to-action’ knoppen op je website verwerkt? Dat zijn knoppen die gebruikers aanzetten tot het uitvoeren van een actie. Als je bijvoorbeeld alinea geschreven hebt over wat mensen moeten doen als ze op zoek zijn naar een loodgieter, kun je afsluiten met de knop ‘Loodgieter inhuren’.
2.1.2. Hoe zien je contact formulieren eruit?
Heb jij een lang contactformulier met (te) veel vragen? Dan kan dat een te groot obstakel zijn voor je gebruikers om deze in te vullen. Als je iemand wilt converteren naar een lead heb je er in het begin voldoende aan om een e-mailadres en een telefoonnummer te ontvangen. Je kunt zelfs nog overwegen in het begin het telefoonnummer achterwegen te laten of in elk geval niet verplicht, er zijn mensen die simpelweg niet graag bellen of bang zijn vaak (verkopende) telefoontjes van je te ontvangen.
2.1.3 Kleuren en contrast
Wist je dat het tegenwoordig ook belangrijk is welke kleuren je gebruikt en hoe het contrast van je website is? Een simpel voorbeeld is de keuren van bijvoorbeeld je kleuren, rood associëren we met stop en gevaar (stopbord), terwijl groen een positieve kleur is. Je kunt dus overwegen je kleuren een positieve kleur te geven, blauw is ook vaak een kleur die goed aanslaat bij mensen.
Daarnaast is het contrast van je website belangrijk, de tekst moet goed leesbaar zijn op een bepaalde achtergrond. Vaak is een totale witte of zwarte achtergrond ook een slecht idee, omdat dit voor mensen met een wat slechter zicht een flikkerend effect kan geven.
2.2 Invulling en leesbaarheid
Om meer conversies via je website te behalen is het ook belangrijk dat je website gebruiksvriendelijk is. Een van de manieren om dat voor elkaar te krijgen is om ook een prettige leeservaring voor je gebruikers te creëren.
2.2.1 Leesbaarheid
Wist je dat mega lange lappen tekst niet fijn leest, en men dit (vaak) ook niet gaat doen. Houd het in het begin beknopt en behapbaar. Maak bijvoorbeeld alinea’s van 4 tot 5 regels, gevolgd door een korte opsomming van 2/3 bullets en eindigend met nog een alinea van 2 á 3 zinnen.
Zo houd je het beknopt en worden mensen niet overweldigt met lange en daarmee onleesbare teksten. Voeg ook voldoende subkoppen toe en breng een logische voldorde aan in je verhaal.
Een voorbeeld van een prettige leesbaarheid kan zijn zoals onderstaande afbeelding:
2.3 Website optimalisaties voor webshops
Heb jij een webshop? Dan zijn er nog wat aanvullende optimalisaties die je kunt aanpakken voor je website.
2.3.1 Winkelmand pagina
De conversie van webshops gaat vaak mis op de winkelmand en afrekenpagina. Als deze pagina’s traag zijn, slecht in elkaar zitten of de verzendkosten niet duidelijk zijn vallen mensen op dit punt vaak uit. Zonde! Ze zijn namelijk al zo ver gekomen in je webshop. Controleer dus of alles goed werkt en/of bepaalde formulieren niet (onnodig) te lang zijn.
2.3.2. USP’s toevoegen
USP’s zijn de ‘unique selling points’. De dingen die jouw dus uniek maken t.o.v. de concurrentie. Voor een webshop zijn vaak belangrijke USP’s je verzendkosten, levertijd en retourbeleid. Vermeldt deze dus prominent en herhaal ze gerust op diverse pagina’s.
Conclusie: Website optimaliseren, de moeite?
Het optimaliseren van je website doe je voor Google en voor je gebruikers. Door je website te optimaliseren zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt in Google en dat je gebruikers sneller converteren.
Je moet ervoor zorgen dat je website snel is, goed in elkaar zit en dat men de informatie op je website goed kan vinden. Daarnaast is het belangrijk dat je waardevolle content deelt met je gebruikers! Schrijf dus geen content om, maar content te schrijven, maar zorg dat men er echt iets aan heeft.
Maak het gemakkelijk om contact met je op te nemen en vraag niet te veel van mensen die je nog niet kent. Vraag dus bijvoorbeeld alleen om een e-mailadres en telefoonnummer, en (nog) niet om een adres.
Zorg dat je afbeeldingen met ALT-teksten toevoegt en dat de zoekwoorden duidelijk in je URL en kopteksten staan.
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website of heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.
Artikel van Bas Homan Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.