Wat is linkbuilding en hoe zet je het succesvol in voor jouw bedrijf


Laatst bijgewerkt op 19 november 2024 door Bas Homan

Artikel van Bas Homan   linkedin icon
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.

Waar moet ik op letten bij linkbuilding?

Verschillende factoren zijn doorslaggevend bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Aan de ene kant is het belangrijk wat er op de website zelf gebeurt.

Er moet voor worden gezorgd dat een website technisch goed is ontworpen (technische SEO) en dat de inhoud van een website van hoge kwaliteit, relevant en goed geoptimaliseerd is (onpage SEO). Bovendien moet worden opgemerkt wat er buiten de website wordt gedaan (offpage-optimalisatie).

Dit omvat ook hoe de linkstructuur is opgebouwd, wat ervoor zorgt dat het verkeer van andere relevante pagina’s naar jouw eigen website wordt geleid.

De links bieden gebruikers dus de mogelijkheid om tussen de verschillende pagina’s op internet te navigeren. Hun rol op het World Wide Web staat dan ook centraal. Linkbuilding is tegenwoordig een van de meest veeleisende verantwoordelijkheidsgebieden voor SEO-managers.

Wat is het nut van linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links naar jouw eigen website van een andere website. In een notendop geeft een reeds door Google vertrouwde website een aanbeveling voor jouw website. Die andere website zegt in jip-en-janneke taal tegen Google: ‘Hej, deze website is te vertrouwen!’.

Google hecht veel waarde aan deze aanbevelingen en we zien simpelweg dat linkbuilding nog altijd een belangrijk onderdeel van je SEO-campagne is. Naast het leveren van goede content voor zowel de gebruiker als Google vindt Google het nog altijd fijn als ze van reeds betrouwbare partners een seintje krijgen dat jouw website te vertrouwen is.

Het nut van linkbuilding dus? Het vertrouwen van Google krijgen om jouw website hoger te plaatsen in haar zoekresultaten.

Google legt veel nadruk op de inkomende links die een website van andere websites ontvangt.

Het aantal en vooral de kwaliteit van de backlinks naar een domein dat wordt gecreëerd door de linkbuilding is nog altijd een van de belangrijkste ranking factoren voor Google en andere zoekmachines.

Deze parameters spelen een belangrijke functie bij de evaluatie van een website als het gaat om het hoog of laag scoren van de website in de zoekresultaten voor verschillende zoekwoorden.

Linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Linkbuilding is en blijft een tijdrovend proces, om nog maar niet te spreken over het selecteren van voor jouw website betrouwbare partners. Het zelf doen van linkbuilding is zeker een mogelijkheid, maar wel iets wat je veel tijd zal gaan kosten van research tot aan het daadwerkelijk plaatsen van de links dan wel niet in combinatie met een artikel.

Uitbesteden is daarom ook een prima keuze, mist je zorgt voor een betrouwbare partner met verstand van zaken. Ga voor jezelf na of het tijd die het kost om linkbuilding op te pakken door jouzelf of een personeellid de uren waard zijn of dat je beter af bent om een partner in de hand te nemen en een toch wel intensieve klus uit te besteden.

De redenen voor linkbuilding uitbesteden op een rijtje:

Je kunt je concentreren op wat je het liefste doet: ondernemen

Wanneer je SEO en daarbij horende linkbuilding goed en consequent wilt oppakken merk je al snel hoeveel tijd daar mee gemoeid gaat. Tijd die je ook elders kunt besteden in je bedrijf op de plek waar je het meeste uit je uren haalt.

De zorgt ervoor dat je geen onzorgvuldige fouten maakt

Niets zo vervelend als uren aan je SEO-campagne te besteden om er later achter te komen dat je het toch liever anders had gedaan of had moeten doen.

SEO veranderd continu en is daarom iets waar je ook dagelijks mee bezig moet zijn. Daarom kan het fijn zijn de werkzaamheden uit handen te geven zodat je je kunt blijven focussen op je eigen onderneming.

Door linkbuilding uitbesteden weet je dat je een toegewijd team heeft dat aan jouw SEO-taken werkt

Wanneer je maar kunt, is het altijd het beste om iemand bij de hand te hebben die meestal voor de taak beschikbaar is. Als bedrijfseigenaar heb je veel andere dingen te doen om je bedrijf in leven te houden. Als je er echter voor kiest om het werk uit te besteden aan een toegewijd SEO-team, kun je er zeker van zijn dat zij zich zullen concentreren op uw SEO- of linkbuilding werk en niets anders. De resultaten van een dergelijke regeling zijn bijna altijd beter dan deze taak toe te voegen aan de steeds groter wordende lijst van ‘dingen die je elke dag moet doen’.

Je kunt professionele SEO-bouwers vinden die goed geïnformeerd zijn

Bij linkbuilding uitbesteden aan professionals, krijg je SEO-experts die weten wat ze doen en het goed doen. Je hoeft zich ook geen zorgen te maken dat je jezelf (of je interne personeel) door training over dit onderwerp leidt en talloze uren besteedt aan het leren en aanpassen van je inspanningen.

De resultaten zullen beter zijn omdat je niet wordt afgeleid van al je andere verantwoordelijkheden

Linkbuilding uitbesteden betekent niet dat je er niets mee te maken hebt. Maar de controle die je opgeeft, is het resultaat zeker waard, wetende dat je het overdraagt ​​aan mensen die je kunnen helpen uw optimalisatie in veel minder tijd te verbeteren dan wanneer je het zelf zou proberen.

Vindbaar & zichtbaar worden?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Bas vertelt je graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw online zicht- & vindbaarheid! Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Vindbaar & zichtbaar worden?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Bas vertelt je graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw online zicht- & vindbaarheid! Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Artikel van Bas Homan  
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.