SEO en SEA zijn erg vergelijkbaar en toch enorm verschillend. De uiteindelijk locatie van de plaatsing is het zelfde (Google), maar het proces ernaar toe, de kosten en het rendement is volledig verschillend.
In deze blog neem ik je mee in de verschillen en bijkomende voor-/nadelen van SEO en SEA.
Wat is SEO?
SEO is een afkorting voor ‘Search Engine Optimalisation‘. Letterlijk vertaalt het optimaliseren van je website voor de zoekmachines die het internet rijk is. Met SEO kun je jouw website laten scoren op belangrijke zoekwoorden. Hiermee bereik je potentiële klanten die opzoek zijn naar jouw producten of oplossingen. (Bijvoorbeeld: Mensen zoeken een makelaar en gebruiken Google met het zoekwoord ‘Makelaar Nijmegen’. Jouw website scoort bovenaan.)
Wat is SEA?
SEA is een afkorting voor ‘Search Engine Advertisement‘. Letterlijk de advertenties binnen de zoekmachines. Met deze advertenties plaats je jouw website boven aan de zoekresultaten voor belangrijke zoekwoorden zoals opnieuw bijvoorbeeld ‘Makelaar Nijmegen’. Bij SEA wordt je gefactureerd per klik en werf je zodoende bezoekers naar je website.
SEO vs SEA: De verschillen
SEO en SEA kennen diverse verschillen. Onderstaand heb ik de belangrijkste voor je op een rij gezet.
Verschil | SEO | SEA |
Advertentiekosten | SEO kent geen advertentiekosten voor weergave of kliks. | Bij SEA betaal je voor iedere klik op jouw link. |
Wanneer je resultaat ziet | Pas gemiddeld na 4 tot 8 maanden. | Direct. Na het activeren van je advertentie word je direct weergeven. |
Wanneer interessant | SEO is erg interessant als je wilt inzetten op een marketingstrategie welke jaren mee gaat. SEO is echt een aanpak voor de lange termijn. | SEA is interessant wanneer je snel resultaten wilt boeken en hier fors in wilt investeren. SEA is enkel winstgevend wanneer je maandelijks geld blijft spenderen. |
Opstart kosten | Hoog. Er moet geïnvesteerd worden in een website welke geoptimaliseerd is voor SEO. | Laag. Wanneer je een website hebt kun je in feiten beginnen met adverteren. |
Gemiddelde kosten per maand | Tussen de €180 en €500 (inclusief uitbesteden SEO) | Tussen de €450 en €1500 (inclusief uitbesteden SEA) |
Rendabel op lange termijn? | Ja, ook wanneer je stopt met het uitbesteden van je SEO blijven je ranking’s behouden (Ze dalen wellicht). | Nee, wanneer je stopt met het besteden van advertentie budget ben je niet langer zichtbaar binnen Google. |
Is het rendabel om te investeren in SEO?
Ja! Hoewel SEO een investering vooraf kan zijn die niet direct resultaat geeft is het voor de lange termijn de meest kosten efficiënte manier van marketing. Wanneer de gewenste posities in Google behaald zijn kun je de kosten van je SEO campagnes naar beneden bij schalen zonder dat dit zorgt voor een verlies in bezoekers, leads en klanten. In tegenstelling tot SEA betaal je voor SEO geen advertentiekosten. Wat inhoud dat wanneer je besluit een maand geen geld te spenderen aan SEO dit niet direct resulteert in een daling of zelfs verwijdering van je posities in de zoekmachines.