Laatst bijgewerkt op 19 november 2024 door Bas Homan
Artikel van Bas Homan Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.
SEO… Ook wel Zoekmachine Optimalisatie genoemd. Scoor jij al met je website op belangrijke zoektermen? Zo niet dan geen paniek: Ik (Bas) heb 14 handige tips voor je klaar staan waarmee ook jij kan starten met SEO voor je website!
Wist je dat SEO een van de beste en effectiefste manieren van online marketing is? Daarnaast is SEO marketing ook erg rendabel op de lange termijn. Een echte investering voor de toekomst dus! Daarnaast is het lekker duurzaam.
Nog een voordeel van SEO is dat je voor het ranken van je website geen hoog marketing budget nodig hebt. De grootste investering die je maakt is je tijd. En als je SEO slim inzet is het jouw tijd dubbel en dwars waard. Doe dus zeker je voordeel met deze 14 seo tips voor beginners!
Om te beginnen splitsen we deze blog in 2 onderdelen: ‘On-site‘ SEO en ‘Off-site‘ SEO.
‘On-site‘ SEO zijn de SEO technieken die je toepast op je eigen website. Zoals je content, titel, beschrijving en andere SEO vereisten. Hiermee vertel je zoekmachines zoals Google precies waar je pagina of blog over gaat.
‘Off-site‘ SEO zijn de SEO technieken zoals backlinks en autoriteit. Dit vertelt de zoekmachine of jouw website bijvoorbeeld te vertrouwen is en of jouw website waardevol is voor de bezoeker van de zoekmachine.
Tips voor je ‘On-site’ SEO
1. Content
Om te beginnen met de aller beste tip voor je ‘On-site’ SEO: De juiste content! Het belangrijkste punt om hoog te scoren in de zoekmachines is om relevante content te bieden aan je bezoekers. Informatie waar ze echt iets aan hebben. (Zoals deze 14 seo tips ?)
Wanneer je jouw website enkel optimaliseert om zo hoog mogelijk te scoren zonder rekening te houden met de juiste content en zoveel mogelijk waarde bieden aan je bezoekers zal je over de lange termijn geen stabiele en hoge ranking behalen.
Google scanned jouw website en beoordeelt vervolgens waar jouw website mag staan. Het gedrag van je bezoekers bepaald mede jouw positie binnen de zoekmachines.
Als jouw website wel veel klik’s vanuit de zoekmachine krijgt maar bezoekers vervolgens snel weer weg klikken en je pagina of bericht niet lezen geeft dit een signaal aan Google dat je pagina of blog niet goed of interessant genoeg is.
Google zal altijd voorrang geven aan pagina’s die goed ontvangen worden door hun zoek publiek. Als Google een dergelijk signaal ontvangt zal je pagina of blog berichten zakken in de zoekresultaten (Of helemaal niet stijgen om mee te beginnen).
1.1 Hoe creëer ik dan goede content?
Een van mijn seo tips is om te beginnen met kritisch te kijken naar je doelgroep. Wie wil je met je pagina of blog bereiken? Welke informatie is relevant voor hen en op welke manier kan je jouw doelgroep de meeste waarde bieden?
Als je deze vragen voor jezelf helder hebt kun je beginnen met het opdoen van content ideeën. Heb je geen inspiratie of krijg je niet helemaal duidelijk welke content goed zou werken voor jou? Kijk dan eens bij je concurrenten. Welke content bieden zij hun bezoekers?
Daarnaast zijn er veel tools beschikbaar waarmee je content ideeën kan opdoen. Een van de bekendste en makkelijkste tools is Ubersuggest. Deze tool bied niet alleen inzichten in de SEO score van je website maar bied ook inzichten in content ideeën welke goed scoren binnen de zoekmachines.
Als je vervolgens globaal een idee hebt van welke content waardevol kan zijn voor je doelgroep is het een kwestie van A/B testen! Schrijf diverse pagina’s of blogs en kijk welke content goed ontvangen wordt door je doelgroep.
Een snelle manier om dit te testen is om je pagina of blog te promoten via bijvoorbeeld Social Media. Lijkt je doelgroep interesse te tonen en krijg je positieve feedback? Dan ben je op de goede weg.
2. Optimaliseer je content voor meer resultaat
Naast het bieden van relevante informatie voor je bezoekers is het belangrijk deze content goed te presenteren. De opmaak en leesvriendelijkheid van je tekst is dus erg belangrijk. Houd bij het schrijven van je teksten tenminste rekening met het volgende:
Titels: Schrijf pakkende titels die direct de aandacht van je bezoekers pakt.
Zoekwoorden: Zorg ervoor dat het direct duidelijk is waar je pagina of blog over gaat. Dit doe je door het inzetten van zoekwoorden/trefwoorden per pagina of blog. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op ‘Snel en makkelijk afvallen‘, zorg dan dat deze specifieke trefwoorden geregeld terugkomen in je teksten. (Doe dit ook weer niet te vaak, dan beoordeeld Google je als spam.)
1 onderwerp per pagina: Maak je inhoud uniek en gericht op het onderwerp. Je bezoekers komen met een specifiek vraagstuk op je website. Geef zo duidelijk en uitgebreid mogelijk antwoord op de vragen en ga diep in op het onderwerp per pagina of blog. Hoe meer waarde jij bied aan je bezoeker hoe langer ze op je website blijven. Daarmee geven ze gelijk een goed signaal af aan Google.
Wees actief: Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe content toevoegt aan je website. Als jij wekelijks of maandelijks een nieuwe blog publiceert geeft dit een signaal af aan Google dat je website actief is. Probeer structureel nieuwe waardevolle content te publiceren voor je doelgroep.
Wees uitgebreid: Om zoveel mogelijk waarde te bieden aan je bezoeker is het natuurlijk ook belangrijk om gebruik te maken van langere teksten. Aangeraden is om minimaal 500 woorden per pagina of blog te gebruiken. Ik zou persoonlijk minimaal rond de 750 tot 1000 gaan zitten om meer marge te hebben in je content en zoveel mogelijk waarde te kunnen bieden aan de lezer.
3. Maak je site technisch klaar voor SEO
Naast goede content is het enorm belangrijk dat je website klaar is om te scoren in de zoekmachines. Dit vereist aandacht op meerdere vlakken. Een van de belangrijkste onderdelen uit deze SEO tips lijst.
Onderstaand heb ik de belangrijkste voor je op een rij gezet:
3.1 Titels, Meta-omschrijvingen en Slug:
Per pagina is het belangrijk dat je website tenminste beschikt over een titel en meta-omschrijving. Dit geeft Google een eerste indruk van waar je pagina of blog over gaat.
Gebruik in je titel tenminste je trefwoord(en). Zorg voor een pakkende titel waar mensen door getriggerd worden. Dit verhoogt de CTR van je pagina of blog. (CTR = Click True Rate, hoeveel % van de bezoekers op je link klikt)
In je Meta-omschrijving geef je beknopt weer waar je pagina over gaat. Dit is het stukje tekst wat men te zien krijgt in de zoekresultaten. Ook hier is het weer belangrijk dat mensen getriggerd worden door de tekst en dat je jouw trefwoord(en) verwerkt in de tekst.
Daarnaast is de SLUG van je pagina of blog van groot belang. Je SLUG is de URL van de pagina of blog. Ook hierin is het belangrijk om je trefwoord(en) te verwerken. Dit geeft Google een signaal waar de pagina over gaat.
3.2 Koppen
Een duidelijke pagina of blog structuur is zowel voor je bezoeker als voor Google belangrijk. Een structuur bepaal je door middel van koppen.
Op je website kennen we kop 1 t/m 6. Waarbij kop 1 de grootste en daarmee belangrijkste is en kop 6 het kleinst en ‘minst’ belangrijk.
Jouw pagina is bijvoorbeeld als volgt opgebouwd:
H1: 14 tips voor een betere score in Google.
H2: Onderwerp: Hoe scoor ik hoger in Google?
H3: Subonderwerp: Waarom is het belangrijk om te scoren in Google?
H2: Een nieuw onderwerp.
H3: Sub onderwerp
H3: Sub onderwerp
etc. etc.
3.3 Afbeeldingen en ALT-tags
Afbeeldingen is een ander belangrijk onderdeel van je content. Beeld is een enorm handig hulpmiddel om je verhaal visueel te maken. Voeg dan ook minimaal 1 afbeelding toe per pagina of blog bericht.
Vervolgens is het belangrijk om je afbeelding ook SEO technisch in orde te maken. Google kan jouw afbeelding namelijk niet zien (Het zijn immers robots). Daarom vertellen we Google waar de afbeelding over gaat of wat er te zien valt middels een ALT-tag.
Als je bijvoorbeeld een afbeelding met fietsen hebt kan je ALT-tag er als volgt uitzien: Een straat vol met fietsen.
3.4 Interne links
Interne links op je pagina of blog zijn niet alleen belangrijk maar ook erg handig. Hiermee kan je relevante content van je website aan elkaar linken.
Met dergelijke links vertel je Google niet alleen welke content nog meer interessant of relevant is, ook je bezoeker spoor je hiermee aan om meer en meer content op je website te lezen. Daarmee bied je gelijk extra waarde aan je bezoeker.
Daarnaast verlaagd dit je bounce rate (Het % bezoekers dat maar 1 pagina bezoekt tijdens een sessie) en verhoogd het je gemiddelde sessie tijd (de hoeveelheid minuten een bezoeker per sessie op je website besteed). Beide belangrijke signalen voor Google om te bepalen of jouw website relevant is.
4. Snelheid, mobiel vriendelijkheid & tools
4.1 Snelheid van je website:
De snelheid van je website is een enorm belangrijke factor voor je SEO ranking’s. Als de website van jouw concurrent sneller is dan die van jouw zal Google de website van je concurrent hoger plaatsen dan jouw website.
Met tools als Google Page Insight of GT Metrix krijg je duidelijke inzichten in de snelheid van je website en waar er eventuele verbeterpunten liggen. Optimaliseer waar mogelijk. Voornamelijk grote afbeeldingen of video’s zorgen vaak voor een trage laadtijd. Ook slechte kwaliteit code of het verkeerd inladen van script’s kan voor een trage website zorgen.
4.2 Een mobiel vriendelijke website
Dat je goed zichtbaar moet zijn op desktop, tablet en mobiel wisten we natuurlijk al langer. Echter hecht Google ook veel waarde aan de mobiele variant van je website.
Het lijkt er dan ook op dat Google meer en meer voorrang geeft aan websites welke perfect geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Ook niet gek gezien een groot percentage van jouw en Google’s bezoekers vandaag de dag via mobiele apparaten komt. Zorg dus dat jouw website mobiel gezien tip-top in orde is!
4.3 Google Analytics & Webmaster Tools
Wanneer je veel tijd en energie stopt in het optimaliseren van je website voor de zoekmachines wil je natuurlijk ook de resultaten meten.
Zorg dat je tools zoals Google Analytics en Google Webmaster Tools geïnstalleerd hebt op je website. Daarmee krijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers en het aantal weergaven, klik’s & posities binnen Google.
Daarnaast bied de Google Webmaster Tool je niet alleen inzichten in de resultaten van je top posities. Ook kun je hier gemakkelijk je XML-sitemap uploaden.
Een sitemap is in feiten een routekaart van je website. Door deze aan Google door te geven is Google gelijk op de hoogte van al jouw pagina’s en blog berichten en kan Google aan de slag om je website op te nemen in haar zoekresultaten.
4.4 Gebruik gemakkelijke SEO plug-ins
Waarschijnlijk ben je al bekent met het feit dat WordPress je diverse plug-ins bied om het maken / optimaliseren van je website een stukje gemakkelijk te maken. Zo is er voor SEO ook een hele gemakkelijke tool beschikbaar!
Met de Yoast SEO plug-in optimaliseer je gemakkelijk al je pagina’s en blog berichten. Yoast vertelt je precies waar de verbeter punten liggen per pagina/blog en welke punten je al goed voor elkaar hebt. Yoast maak het technisch optimaliseren van je website erg gemakkelijk en daarmee toegankelijk voor iedereen. Doe er je voordeel mee!
SEO Tips voor je ‘Off-site’
5. Backlinks & Autoriteit
Nadat je website technisch en inhoudelijk volledig op orde is komt een van de lastigste en onvoorspelbare kanten van SEO. Andere websites moeten Google gaan vertellen dat jouw website interessant is en daarnaast te vertrouwen. Dit gaat voornamelijk door middel van backlinks.
Een backlink is een link naar jouw website vanaf een andere website. Als deze website in de ogen van Google betrouwbaar is en goede content heeft zal dit jouw website een boost geven. Die betrouwbare website vertelt in feiten aan Google dat ook jouw website meerwaarde bied.
Hoe meer van zulke goede backlinks jij naar jouw website of pagina ontvangt hoe hoger Google jouw pagina of blog bericht zal ranken binnen de zoekmachine.
Het is dus belangrijk jouw pagina of blog te promoten zodat hij onder de aandacht komt. Daarnaast kun je opzoek gaan naar andere websites welke relevant zijn aan die van jouw en vragen of het mogelijk is dat hij of zij een vermelding naar jouw website plaatst.
Als jij bijvoorbeeld een blog hebt geschreven over ‘Afvallen met Glutendieet‘ en je komt een blog tegen over Gluten kan jouw blog meerwaarde bieden aan die ene website. Nooit geschoten is altijd mis toch?
Conclusie van de SEO tips:
SEO is een van de meest effectieve manieren van online marketing. Daarnaast is SEO zowel technisch als in de uitvoering een tijdrovende zaak.
Echter staat hier tegen over dat je een voorspelbare en constante stroom aan nieuwe bezoekers op je website mag ontvangen wat uiteindelijk zorgt voor meer leads en klanten.
Met de juiste strategie en een goed geoptimaliseerde website is het voor iedereen mogelijk om hoog te scoren in de zoekmachines van Google. Met deze 14 tips weet je in elk geval zeker dat de basis goed staat.
Wat betreft SEO bestaan er geen ‘trucjes‘. SEO is echt een langdurig proces met vallen en opstaan. Zorg in elk geval altijd voor waardevolle content en probeer zo veel mogelijk waardevolle backlinks naar je website te verzamelen.
Een gemiddelde website of pagina heeft dan ook minimaal 6 maanden nodig om tot een mooie hoge ranking binnen Google te komen. Geef dan ook niet gelijk op als je niet binnen enkele weken resultaten ziet!
Loop je vast bij de SEO voor je website en / of bedrijf en wil je daar professioneel bij geholpen worden? Stuur me een berichtje, dan bekijken we samen of we iets voor elkaar kunnen betekenen.
Artikel van Bas Homan Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.