Marketing voor Starters – 4 tips voor startende ondernemers


Laatst bijgewerkt op 13 februari 2025 door Bas Homan
Oorspronkelijk gepubliceerd op 5 november 2019

Artikel van Bas Homan
Bas maakt webdesign en websites en is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.

Marketing kan voor starters een hoofdpijn dossier zijn. Waar moet je nu als starter op inzetten en wat is er mogelijk met het budget wat je als starter ter beschikking hebt. In deze blog geef ik je 4 tips voor je online marketing als startende ondernemer.

1) Zorg voor een goede website

Ik hoef je natuurlijk niet uit te leggen dat het laten maken van een website vandaag de dag erg belangrijk is. Met een website kom je in contact met je ideale doelgroep en kun je precies vertellen wie je bent en wat je doet. Daarnaast kun je jouw website inzetten om nieuwe leads en klanten te genereren voor je startende onderneming.

Naast een goede website is het ook belangrijk dat deze er goed uitziet en werkt op alle apparaten. Je wilt immers geen bezoekers mislopen, doordat je website er niet goed uitziet op een tablet of mobiel. Zorg daarom voor een website die aansluit bij je onderneming en die precies uitstraalt wat jij wilt vertellen.

Naast je website is het belangrijk om bezoekers te genereren naar je website. Dit doe je natuurlijk door middel van marketing. Zet bijvoorbeeld in op social media marketing of zoekmachine optimalisatie om bezoekers naar je website te genereren.

Wil jij je SEO door een professioneel bureau laten uitbesteden? Bekijk dan onze SEO mogelijkheden.

2 ) Optimaliseer je website voor de zoekmachines.

Een van de effectiefste manieren van onlinemarketing is zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast kun je dit als startende ondernemer gemakkelijk zelf doen om dit zo goedkoop mogelijk te maken. Zoekmachine optimalisatie is gemakkelijke marketing voor starters

Met zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je website zichtbaar is op belangrijke zoektermen binnen de zoekmachines. Dat betekent dus dat je gratis bezoekers ontvangt via de zoekmachines die je vervolgens kunt omzetten in nieuwe leads of klanten voor je onderneming.

Over zoekmachineoptimalisatie heb ik een uitgebreide blog geschreven die stap voor stap ingaat op het optimaliseren van je website voor de zoekmachines.

3 ) Zet in op Google Ads (voorheen Adwords)

Google Ads (voorheen Adwords) is een goede manier om snel resultaten te boeken binnen de zoekresultaten van Google. Met Google Ads zet je jouw website boven aan de betaalde zoekresultaten van Google voor belangrijke trefwoorden voor jouw bedrijf. Ook Google Ads bied goede opties voor marketing voor starters.

Met Google Ads voorkom je dus het lange wachten totdat je pagina’s en blog berichten ranken binnen de zoekresultaten van Google. Het nadeel ten opzichten van organische zoekresultaten van Google is dat je voor Google Ads moet betalen. Dit doe je per klik. Wat dus inhoudt dat je een bepaald bedrag betaald voor iedereen die op je website komt. Wanneer je een zoekwoord gebruikt die veel concurrentie heeft kan dit soms flink in de papieren lopen. Bedenk jezelf dus als starter wel altijd of jouw budget meerwaarde heeft voor Google Ads en dit uiteindelijk nieuwe klanten oplevert.

4) Leadgeneratie voor bedrijven

Wanneer je een dienst verkoopt kan het interessant zijn om in te zetten op leadgeneratie. Zeker als startende ondernemer die een aanbod heeft is het belangrijk om continu en voorspelbaar nieuwe leads te genereren via je website. Dit doen we vaak door middel van leadgeneratie. Met een slimme website strategie in combinatie met doeltreffende online marketing zet je bezoekers om in leads die je vervolgens kunt omzetten in betalende klanten voor je onderneming.

Voor leadgeneratie kennen we verschillende methodes. Ik heb ze allemaal voor je op een rij gezet in deze blog.

Artikel van Bas Homan   linkedin icon  
Bas maakt webdesign en websites en is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.