Wanneer en waarom je wil investeren in een professionele website
Veel startende ondernemers kiezen ervoor om in het begin een simpele website te laten maken. Een standaard thema met daarop wie hun zijn, wat ze doen en hoe ze te bereiken zijn.
Een goede keuze als je net begint en nog niet beschikt over een groot budget als het gaat om je marketing uitgaven.
Als startende ondernemer of lokale ondernemer is een dergelijke ‘informatieve website’ (zoals ik die graag noem) meer dan voldoende. Je vertelt wie je bent, wat je doet en bent daarmee online zichtbaar voor de potentiële klanten die je spreekt.
Heb je echter een groter bedrijf, besta je al langer of heb je budget om online marketing in te zetten? Dan wordt het een ander verhaal.
Je hebt over de jaren heen al bekendheid opgebouwd en krijgt al bezoekers op je website. Nu wil je zoveel mogelijk uit je website halen. Dan opent er zicht een totaal nieuw hoofdstuk voor je website. Je krijgt te maken met marketing, landing-pagina’s en conversie. Samengevat moet je aan de slag om je website optimaal te laten presteren en daar komt ook een nieuw prijskaartje bij kijken.
Kosten bestaande website vernieuwen
De meeste ondernemers laten een nieuwe website bouwen om de 3 tot 5 jaar (Of opfrissen). Deze investering bepaalt mede ook gelijk je online resultaat voor die komende 3 tot 5 jaar.
Dat wil overigens niet zeggen dat het vernieuwen van je vormgeving altijd een goede investering is. Men denkt vaak dat de vormgeving hun website gaat ‘maken of breken’. Dit is echter niet het geval. Een website welke technisch goed in elkaar zit, waar wordt gedacht aan marketing en conversie en puur draait op een simpele witte webpagina zal veel meer rendement opleveren dan een ‘fancy’ gestylde website zonder gedacht te hebben aan marketing en conversie.
In mijn ogen is de vormgeving van je website dan ook een leuke extra om je branding en professionaliteit te vergroten. Dit heeft echter weinig invloed op de prestaties van je website. (Bepaalde elementen in je vormgeving kunnen natuurlijk wel bijdragen aan de conversie van je website)