Google Analytics, hoe werkt het en wat kun je ermee


Laatst bijgewerkt op 19 november 2024 door Bas Homan

Artikel van Bas Homan   linkedin icon
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.

Google Analytics is dé tool voor je website wanneer je grip wilt op je bezoekers, conversie en andere data, maar hoe werkt het? Met Google Analytics meet je namelijk hoe jouw website presteert op diverse vlakken. In de blog neem ik je mee in Google Analytics en laat ik je zien wat de voordelen er van zijn.

Waarom Google Analytics

Analytics van Google is een van de meest gebruikte tools ter wereld om meer grip te krijgen op je website. Daarnaast is Analytics volledig gratis! Mede daardoor is het een van de meest gebruikte meet-tools van het web. Met Analytics kun je diverse meetdoelen instellen en natuurlijk de algemene data van je website bijhouden zoals bezoekers, uitval percentage, aantal nieuwe bezoekers, landen, locaties, netwerk, apparaten en ga zo maar door.

Wat kun je precies meten met Google Analytics?

Vrijwel alles! De mogelijkheden zijn eindeloos, naast de standaard data die gemeten wordt kun je ook unieke data meten die je volledig naar wens kunt invullen. Zo kun je bijvoorbeeld laten meten hoeveel mensen een bepaalde pagina bereiken, hoeveel mensen bijvoorbeeld afhaken in het winkelmandje van je webshop of hoeveel mensen niet verder komen dan bijvoorbeeld de start pagina waar ze zijn begonnen. Uit deze data kun je belangrijke optimalisatie tips halen die je kunt doorvoeren op je website. Zo kun je jouw website iedere maand een stukje beter maken en bovenal de conversie van je website aanzienlijk verhogen.

Waarom gebruik maken van Google Analytics?

Met Analytics krijg je gemakkelijk en gratis inzichten in diverse data van je website. Zo krijg je meer grip op de prestaties van je website en kun je in kaart brengen waar de verbeterpunten van je website liggen. Daarnaast is het fijn te weten hoeveel mensen er op je website komen en hoe deze bezoekers je website gebruiken. Deze data kun je iedere maand opnieuw gebruiken om je website te verbeteren.

 

Hoe installeer ik Google Analytics?

Je kunt dit op diverse manieren installeren op je website. Hierbij is het afhankelijk van hoe je website gebouwd is en hoe je deze kunt bewerken. In veel gevallen krijg je van Google een zo genoemde tracking code welke in de ‘head’ van je website geplaatst moet worden. Dit stukje code zorgt ervoor dat alle benodigde data verzameld kan worden. Onderstaand de stappen op een rij.

1) Registreer een gratis account op Google Analytics.

Eerst heb je een account nodig, dit kan een nieuw account zijn of een bestaand Google account. Navigeer naar www.analytics.google.com/ en registreer hier een gratis account.

2) Voeg je website toe aan je dashboard.

Bij eerste gebruik zal er gevraagd worden om een nieuwe ‘Property’ aan te maken. Volg hiervoor de beschreven stappen van Analytics. Het zal hier gaan om de URL van je website en wat algemene vragen zoals de branche, tijd en website naam.

3) Voeg de tracking code toe aan je website

Afhankelijk van hoe je website gebouwd is moet jouw ‘head’ voorzien worden van de tracking code. Wanneer je jouw website in beheer hebt kun je jouw webmaster vragen de tracking code te installeren. Onderstaand enkele voorbeelden:

Website gebouwd in HTML:

Open de header file of alle betreffende pagina’s die je wilt bij houden. Plaats de tracking code op iedere pagina in de <head> van je website.

Website gebouwd in WordPress:

Navigeer naar het actieve thema van je website. Zoek hierbij de header.php file en plaats in dit bestand tussen de <head> tag de tracking code.

Website gebouwd in WordPress met Divi:

Navigeer naar de Divi instellingen en zoek naar ‘Intergratie’ Plaats hier op de aangewezen plek je tracking code.

Kom je er niet uit?

Hulp nodig met het instellen van je Google Analytics? Stuur me dan vrijblijvend een e-mail en ik help je persoonlijk bij het installeren van je tracking code.

Conclusie:

Met Google Analytics krijg je grip op bezoekers data van je website. Zo houd je gemakkelijk bij hoe je website presteert bij bezoekers en waar er eventuele verbeterpunten liggen. Daarnaast is het een gratis tool en een van de meest gebruikte overal ter wereld. Een echte must have voor iedere website dus!

Vindbaar & zichtbaar worden?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Bas vertelt je graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw online zicht- & vindbaarheid! Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Vindbaar & zichtbaar worden?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Bas vertelt je graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw online zicht- & vindbaarheid! Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Artikel van Bas Homan  
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.