Hoe werkt Google Ads? (beter bekent als Adwords). In deze blog neem ik je mee in de functies van Google Ads en wat je ermee kunt bereiken.
Met Google Ads kun je jouw website bovenaan in de zoekresultaten zetten op basis van relevante zoekwoorden die voor jouw bedrijf of website relevant zijn. Je betaalt hierbij altijd per klik op jouw link.
Google Adwords is dus een snelle manier om jouw website hoog te laten scoren op relevante zoektermen binnen de zoekmachine van Google. Je vertelt Google op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en Google plaatst je op een van de advertentie plekken binnen de zoekmachine.
Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op ‘Schoenmaker Nijmegen’ kan je dit via Google Ads opgeven. Vervolgens betaal je voor iedere klik naar jouw website. Google Ads geeft je dus een snelle en hoge ranking binnen de zoekmachines op basis van jouw gewenste zoekwoorden.
Wat de exacte plaatsing van jouw advertentie is hangt mede af van diverse factoren. Echter een van de belangrijkste factoren is hoeveel jij bereid bent om te betalen per klik.
Als het door jouw gekozen zoekwoord bijvoorbeeld door veel bedrijven gebruikt wordt zijn de kosten per klik voor dit zoekwoord velen malen hoger dan wanneer je een zoekwoord kiest met minder animo. Hoe meer vraag er is naar de positie binnen Google hoe meer jij zal moeten betalen per klik om boven aan in de zoekmachine te verschijnen.
Verschillende advertentie types van Google
Binnen Google Ads heb je diverse advertentie mogelijkheden. De meest bekende is de resultaten in de zoekmachine zoals we bovenstaand hebben beschreven. Echter bied Google Ads je nog veel meer mogelijkheden om jouw advertentie weer te geven. Zo heeft Google natuurlijk het platform Youtube. Via Google Ads kun je ook jouw video advertentie weergeven op Youtube bij een doelgroep die aansluit op jouw advertentie. Ook kun je gebruik maken van het ‘Display Network’ van Google. Dit zijn partner websites die aangesloten zijn bij Google. Op deze websites kunnen tekst en banner advertenties worden weergeven. Ook deze advertenties kun je weer optimaliseren zodat ze enkel aan jouw doelgroep weergeven worden.
Advertentie mogelijkheden van Google Ads:
- Tekstadvertenties: Voornamelijk de advertenties die je ziet in de zoekresultaten van Google. Maar ook tekst advertenties binnen de partner websites van Google.
- Videoadvertenties: Voornamelijk weergeven op het platform Youtube.
- Beeldadvertenties: Dit zijn plaatjes of video’s die weergeven worden op de partner websites van Google. Zoals aangesloten nieuws websites.
- Mobiele advertenties: Dit zijn responsive advertenties die specifiek op mobiele apparaten worden weergeven. Bijvoorbeeld een advertentie welke tevoorschijn komt wanneer een bezoeker naar een nieuwe pagina navigeert.
Bovenstaande lijst bied een mooi overzicht van de uitgebreide mogelijkheden van Google Ads. Wanneer er een mix gebruikt wordt van alle kanalen kan dit een heuse ‘Top-of-Mind‘ strategie behaald worden.
Zoekwoorden kiezen en inzetten
Zoals gezegd kun je binnen de zoekresultaten van Google gevonden worden op zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer je een schoenenzaak uit Nijmegen bent kan ‘Schoen reparatie Nijmegen‘ belangrijk voor jou zijn.
Om zo breed mogelijk in te zetten op de mogelijkheden is het belangrijk een lijst van belangrijke zoekwoorden te selecteren en hierop in te zetten. Ook is het hierin belangrijk om te kijken of je specifieke zoekwoorden kan gebruiken om de kosten per klik te verminderen. (Zoekwoorden die nog niet veel gebruikt worden door je concurrenten maar wel veel zoekvolume hebben.) Een goeie tip is bijvoorbeeld om te beginnen om enkel binnen je werkgebied te adverteren door het zoekwoord uit te breiden met je werkplaats.
Targeten per doelgroep
Naast het inzetten van zoekwoorden kun je via Google Ads ook gebruik maken van doelgroepen. Op basis van interesse, zoekgedrag of andere demografische gegevens kun je een doelgroep samenstellen die exact aansluit bij jouw ideale klant. Deze vorm van targeting zetten we vaak in wanneer we de andere advertentie vormen van Google gebruiken naast de zoek advertenties.
Zeker voor de platform Youtube of het Partner Network van Google is het raadzaam om een doelgroep te gebruiken. Daarmee weet je zeker dat je advertentie zo gericht mogelijk aankomt.
Nog een leuke functie van Google Ads is dat je advertenties kan laten zien aan bezoeker die eerder op jouw website zijn geweest. Met deze methode kun je namelijk personen bereiken waarvan je weet dat je bepaalde pagina’s bezocht hebben of interesse hebben getoond in je product of bedrijf. Deze type targeting noemen we ‘Re-target’.
Conclusie:
Google Ads is een mooie marketing strategie voor vrijwel elk bedrijf. Zeker als je online gevonden wilt worden bied Google Ads je snel resultaat wanneer je het goed aanpakt. Google Ads is echter wel een van de duurdere marketing strategiën gezien je per klik betaald. Zeker in vergelijking met bijvoorbeeld SEO kan Google Ads op de lange termijn flink in de papieren lopen. Echter is dit bij een succesvolle campagne natuurlijk niet erg, maar wel stof tot nadenken.
Wanneer je duidelijk in beeld hebt waar je op gevonden wilt worden kun je erg gericht jouw website laten zien aan potentiële klanten. Als daarnaast je website geoptimaliseerd is voor conversie kan je m.b.v. Google Ads een constante en voorspelbare stroom aan leads genereren.
Wil je meer weten of Google Ads of bekijken of het interessant is voor jouw onderneming? Stuur me gerust eens een e-mail op bas@onestepmedia.nl of bel vrijblijvend naar 06 – 160 44 002, dan bekijken we samen naar de mogelijkheden. Helemaal gratis.