Wat is een 404-pagina


Laatst bijgewerkt op 6 december 2024 door Bas Homan

Artikel van Bas Homan   linkedin icon
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.

Een 404-pagina is een foutcode die ontstaan wanneer iemand een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat. In dit artikel leg ik uit wat de mogelijke oorzaken en gevolgen kunnen zijn.

Wat is een 404-pagina?

Een 404-pagina krijgt een bezoeker te zien wanneer hij of zij een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat.

Wanneer ontstaat er een 404-pagina?

Vaak komt een 404-pagina voor wanneer een pagina verwijderd wordt of wanneer de URL van de pagina gewijzigd wordt. Zodra iemand een niet bestaande pagina probeert te bekijken krijgt deze een 404-pagina.

Hoe voorkom ik een 404-pagina?

Wanneer je een pagina verwijderd of de url van de pagina veranderd is het van belang dat je dit registreert. Anders krijg je namelijk een dode link. Dit kun je doen door een zo genoemde redirect in te stellen. Een redirect is een regel waarmee je aangeeft dat een pagina verwijderd of verplaatst is. Er zijn verschillende redirect mogelijkheden, welke je moet instellen is afhankelijk van wat er met de pagina gebeurt is:

301 redirect

Een 301 redirect geef je aan een pagina die verplaatst is. Met een 301 redirect geef je zoekmachines door dat de pagina een nieuwe plek gekregen heeft. De website zal bezoekers die de ‘oude’ url proberen te bezoeken automatisch doorsturen naar de ‘nieuwe’ url en bijbehorende autoriteit naar de ‘oude’ link wordt (deels) doorgegeven aan de nieuwe link.

Tip!: Verwijder je een pagina en heb je er geen vervanging voor? Redirect deze dan door naar je home-pagina om in elk geval een deel van de autoriteit door te sluizen en een doodspoor voor je bezoekers te voorkomen.

302 redirect

Wanneer een pagina tijdelijk niet beschikbaar is, kun je een 302 redirect toevoegen en de pagina daarmee tijdelijk naar een andere url doorverbinden. Wel belangrijk om te weten is dat eventuele autoriteit naar deze url niet doorgeven wordt naar de (tijdelijke) url en daarmee komt te vervallen.

De gevolgen van een 404-pagina

Wanneer een 404-pagina ‘onbehandeld’ blijft kan dit gevolgen hebben voor je vindbaarheid in Google. Naast het feit dat je bezoekers op een dood spoor terecht komen neemt Google je pagina ook niet langer op in de zoekresultaten.

Ook vindt Google het een slecht signaal als jouw website veel 404-pagina’s heeft, omdat dat een teken kan zijn dat de website niet (meer) goed bijgehouden wordt en/of verouderde content bevat.

404-pagina opsporen

Zeker wanneer je een website met veel content hebt, kun je 404 pagina’s soms uit het oog verliezen. In de basis moet je altijd in je achter hoofd houden zodra je een pagina url veranderd of verwijderd dat je een 404 redirect instelt. Wil je aanvullend controleren of je een 404-pagina op je website hebt? Bekijk dan de vitaliteit rapporten van jouw website in Google Search Console.


Veelgestelde vragen

Wat is een 404-pagina?

Een 404-pagina krijgt een bezoeker te zien wanneer hij of zij een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat.

Hoe voorkom ik een 404-pagina?

Zorg dat je een redirect instelt naar de vervangende pagina. Heb je geen vervangende pagina? Redirect je pagina dan door naar de home-pagina.


Gerelateerde begrippen

website laten maken kosten
reviews
Goed gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Goed gevonden worden in Google?

Bel nu, straks of wanneer het uitkomt naar 024 – 2022 029

Graag vertel ik (Bas) je vrijblijvend meer over de mogelijkheden voor jouw nieuwe vindbare website. Liever mailen? Dat kan via onderstaande knop!

Artikel van Bas Homan  
Bas is SEO-specialist bij OneStep Media. Met meer dan 10 jaar ervaring helpt Bas ZZP'ers en MKB'ers bij hun website en vindbaarheid in zoekmachines met SEA en SEO.